Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


Zsoxx
(senior tag)

Robotpilóta nélkül már felszállni sem tudnak?


battisti
(tag)

jó nagy kártérítést fog ezért fizetni a Boeing, HA kiderül, hogy elfuserálták a robotpilóta szoftverét.
mennyi ember, akiknek emiatt meg kellett halniuk...


speed471
(fanatikus tag)

És még mennyi ember fog meghalni pénz, naivság, kapzsizság miatt.


gorgil
(újonc)

Valahol írták, hogy ez nem a normál robotpilóta, hanem egy olyan rendszer, ami folyamatosan be van kapcsolva és akkor lép közbe, ha úgy érzékeli, hogy a gép bajba kerül. Csakhogy olyan esetekben is próbál "korrigálni", amikor igazából nem kellene és emiatt pl. váratlanul süllyedni kezd a gép, miközben a pilóták éppen emelkedni szeretnének.


Kopi31415
(PH! félisten)
Blog

Eléggé lejárt ez a cikk, már mindenhol földre parancsolták a gépeket. És nem szoftverhibás, hanem elrejtett funkciós, ami rejtett funkciót szándékosan rejtettek el, hogy ne kelljen új képzést tartani, olcsóbb, gyorsabb lehessen az átállás (megspórolhassa mindenki az átképzés költségeit, a hozzá szükséges dokumentációt, mindent).


Agostino
(PH! addikt)
Blog

bug lett a feature-ből


Kopi31415
(PH! félisten)
Blog

Ez nem robotpilóta, hanem átesés elleni beavatkozó. MCAS a neve. Az új gépekre új, nagyobb hajtómű került, előrébb és feljebb helyezve, mint a régiek voltak, így teljesen másképp viselkedik a gép, mert a súlypontja, az aerodinamikai középpontja (nem tudom már megmondani mi hivatalosan a szakszerű neve, az a pont, amelyik az aerodinamikai "tömegközéppontja" a gépnek), és bizonyos állásszögek esetén tovább növelnék a hajtóművek az állásszöget, ami áteséshez vezetne. Ennek kiküszöbölésére lett beépítve, a vízszintes vezérsíkokat téríti ki, és nyomja le, vagy húzza fel velük a gép orrát, ha úgy érzékeli. Ezzel szemben beavatkozni a pilóta csak a vezérsíkon lévő lényegesen kisebb felületek kitérítésével tudna, aminek a hatása nem elégséges. A MCAS nem szerepelt sehol a géppel kapcsolatos dokumentációkban, sem a pilótáknak, sem az üzemeltetőknek, sem a karbantartóknak kiadottakban. Talán a tavalyi eset óta már valahol igen, de nem általánosan, nem került be rendesen a pilóták képzésébe. Ha a MCAS hibás adatokat kap, és lekezd beavatkozni, akkor következhet be a két balesethez hasonló, kikapcsolni meg elég bonyolult módon lehet csak. És teljesen manuális repülés során is aktív rendszer. USA-beli pilóták már panaszkodtak régebben a gépre, írásban is az FAA-nál, de az azt mondta nincs semmi látnivaló, repüljenek tovább.


bambano
(Jómunkásember)
Blog

nem értem az aggodalmakat. volt már, hogy gép fennmaradjon?
akkor meg mire a hiszti...

:P


atike
(PH! nagyúr)

....telefonoknál "csak" ciki, hogy szoftveres buggal adják ki az adott eszközt, de repülőgépnél...? :F Ez azért durva - elég sok fejnek kellene a porba hullani... Azért itt nem kicsi a felelősség. El nem tudom képzelni, hogy hogy lehet ez "megengedhető". Itt nem (csak) kártérítés kellene hanem börtön a felelősöknek.

Ennyi erővel önvezető autókat is lehetne forgalomba engedni, mert "jó lesz az"... Oh, wait... :U


Tigerclaw
(PH! nagyúr)
Blog

Milliárdos kártérítési perekre készülhet a cég. (persze dollárban)


Tigerclaw
(PH! nagyúr)
Blog

Ha ez igaz és az FAA is szőnyeg alá söpörte, akkor náluk is fejek és milliárdok hullanak majd.


mallory303
(lelkes újonc)

Igazabol nem az volt a baj, hogy MCAS a hatterben csinalja a dolgat, hanem hogy ha rossz adatok erkeznek be a hibas szenzoroktol az MCAS-be akkor az alapjan probalja stabilizalni a gep allasszoget, mindezt ugy hogy a pilotak nem tudjak kikapcsolni, mert sok esetben nem is tudnak rola hogy van ilyen rendszer.


azbest
(PH! félisten)
Blog

Az túlzás, hogy eltitkolták volna, ebben a cikkben azt emlegetik, hogy az mcas magától visszakapcsolódása is le van írva az egyik dokumentumban. Egyébként tényleg elég kemény, hogy mi a módja a rendszer kiiktatásának, hogy ne akarja földbe állítani a gépet, ha megbolondul egy hibás szenzortól [link]

Pedig régebben is voltak már hasonló okokból balesetek - nem megfelelő kiképzés, nem megfelelő szoftver, ami felülbírálhatatlan a pilóták által, ha nem tudják pontosak, hogy lehet tönkretenni. Nem tanulnak a hibákból.

[ Szerkesztve ]


Killer01
(őstag)

Egyértelműen olyan gépet kell tervezni, amit "majd" egy szoftver "jól megvéd" az áteséstől.... ja, nem.


mallory303
(lelkes újonc)

Ja es az egeszben az a legszebb, hogy mindez az egesz mutatvany a szarnyakkal meg az uj hajtomuvel azert tortent, mert az uzemelteto cegek nem akartak uj gepet venni (757) es arra atkepezni a pilotakat, ezert a gyarto ceg ugy dontott, hogy attervezi a 737-est, ekkor kerultek bele az uj hajtomuvek meg az attervezett szarny, amitol a gep viselkedese legalabb annyira megvaltozott mintha masik gep lenne es ezt tobbek kozott az MCAS-al gondoltak "eltuntetni". A FBW rendszerben levo tobbi tuningolasrol meg nem nagyon esik szo, pedig valoszinuleg azt is athegesztgettek, hogy a gep iranyithatosaga olyan legyen mint a regebbi 737-nek...


azbest
(PH! félisten)
Blog

Ennél állítólag bonyolultabb a helyzet. A nagy gépekre néhány kivételtől eltekintve (dubai), nincs igény. Azért, mert a nagy gépek a központi hub repterek közti repkedésre ideálisak. De mivel jelenleg a pont-pont közti közvetlen járatok adják a legtöbb járatot, így oda kisebb gépek ideálisak.

A dreamliner és airbus 380 is ezért nem terjedt el. Dubainak azért is jön az be, mert a kontinensek közt pont ideális helyen van és oda az óriásgépek hatékonyak. [link]

Viszont a fejlesztéseket, amelyeket az nagygépekhez csináltak, az újabb kisebb gépeken is alkalmazzák.

[ Szerkesztve ]


pomorski
(őstag)

Lehet nem is akarnak.


Zsoxx
(senior tag)

Azt mondod, hogy a pilóták nem ugyanazokat a vezérsíkokat vezérlik a botkormánnyal, mint az MCAS?


Polarstar
(PH! nagyúr)

Azért ez ciki, hogy a hagyományos működés szimulációját fenntartó rendszert építenek be - és ezt nem mondják el. Igen, A gépek aerodinamikai és tömegközéppontja eltér és ez okozhat így is - úgy is slamasztikát.

Hát most csinált!

Ami elromolhat - az el is romlik alapon - de ha nem tudjuk mi az és lehetlen beavatkozni - és ezzel emberek halnak meg azt mégsem intézhetjük el egy "bocsmá!" közleménnyel. Szerintem pofán lesz verve de nagyon a Boeing. A biztosítók, áldozatok ügyvédei és az engedélyező nemzeti hatóságok is ott lesznek a sorban.
Igencsak sokan fognak abba a sorba beállni.

üzenetek