Hirdetés

üzenetek

hozzászólások


Kopi31415
(PH! félisten)
Blog

Ez nem robotpilóta, hanem átesés elleni beavatkozó. MCAS a neve. Az új gépekre új, nagyobb hajtómű került, előrébb és feljebb helyezve, mint a régiek voltak, így teljesen másképp viselkedik a gép, mert a súlypontja, az aerodinamikai középpontja (nem tudom már megmondani mi hivatalosan a szakszerű neve, az a pont, amelyik az aerodinamikai "tömegközéppontja" a gépnek), és bizonyos állásszögek esetén tovább növelnék a hajtóművek az állásszöget, ami áteséshez vezetne. Ennek kiküszöbölésére lett beépítve, a vízszintes vezérsíkokat téríti ki, és nyomja le, vagy húzza fel velük a gép orrát, ha úgy érzékeli. Ezzel szemben beavatkozni a pilóta csak a vezérsíkon lévő lényegesen kisebb felületek kitérítésével tudna, aminek a hatása nem elégséges. A MCAS nem szerepelt sehol a géppel kapcsolatos dokumentációkban, sem a pilótáknak, sem az üzemeltetőknek, sem a karbantartóknak kiadottakban. Talán a tavalyi eset óta már valahol igen, de nem általánosan, nem került be rendesen a pilóták képzésébe. Ha a MCAS hibás adatokat kap, és lekezd beavatkozni, akkor következhet be a két balesethez hasonló, kikapcsolni meg elég bonyolult módon lehet csak. És teljesen manuális repülés során is aktív rendszer. USA-beli pilóták már panaszkodtak régebben a gépre, írásban is az FAA-nál, de az azt mondta nincs semmi látnivaló, repüljenek tovább.

üzenetek