Magyar elektromos robogó hozhatja el a közlekedés forradalmát

A Servo Movement alapítójával Csapó Balázzsal beszélgettünk az ultradizájnos járműről, a kapcsolódó szolgáltatásokról és a jövőbeni tervekről. – írta: Szalai Péter, 1 hete

Így működne nagyban a szolgáltatás

Ehhez a kezdeményezéshez bárki csatlakozhat, például akár úgy is, hogy van egy kertes háza, és annak a kerítésére szeretne tenni egy ilyen Servo Powers Share pontot?

Mi a kezdetektől fogva úgy tervezünk, hogy szorosan együtt fogunk működni a városokkal, és helyi, városüzemeltetéssel foglalkozó vállalatokkal, akik egyébként is hasonló feladatokat látnak el, például menedzselik a távhő szolgáltatást. Nekik megvan a helyismeretük, a helyi kapcsolatrendszerük, ismerik őket a fogyasztók, végfelhasználók, semmi értelme nem lenne megkerülni vagy figyelmen kívül hagyni őket úgy, ahogy az Uber vagy az Airbnb tette. Amennyiben egy adott régióban lesz egy ilyen partnerszervezet, akkor semmi akadálya nem lesz annak, hogy valaki csatlakozzon a rendszerhez.

Powers Share pont
Powers Share pont [+]

Tehát mi ilyen, úgynevezett Servo régiókban gondolkodunk első körben, ami jellemző módon egy olyan város, ahol az urbanizációs problémák már jelen vannak, és megkeserítik a mindennapokat. Azaz például a közlekedési dugó, az ebből fakadó zajterhelés, a bűz, a parkolási problémák, és még sorolhatnám. A régió nem csak a várost jelenti, hanem a vonzáskörzetben található dolgokat, tehát például a szatellit településeket, turisztikai látnivalókat, amelyeket értelemszerűen szintén bekötnénk a rendszerbe. Így lehetségessé válna, hogy az ingázók is használják az elektromos járműveinket, és tudják tölteni azokat.

Hirdetés

A hardvert, tehát ezt az elektromos csatlakozót ki gyártaná? Gondolom ezzel lehetne tölteni akkor más eszközt is.

Mi gyártanánk, és igen, alkalmas lenne ez a rendszer arra is, hogy telefont, drónt, laptopot vagy bármilyen más elektromos berendezést feltöltsenek energiával, vagy akár az utcán bedugva használják azt. Ez annak a digitalizált formája, mintha valaki felfütyülne nekem az irodába, hogy áramra van szüksége, én leereszteném neki a hosszabbítót, amire ő ráragasztana egy százast.

De azt fontos hangsúlyozni, hogy ebben a modellben nem az áram a portéka, hanem a szolgáltatás. Tehát hogy sztenderdizáltuk, hogy ilyen mikrotöltési folyamatokat kényelmesen, egyszerűen, tisztességesen és biztonságosan meg lehessen oldani az elektromos hálózat felskálázása nélkül.

Jelenleg milyen állapotban van a rendszer?

A közelmúltban lezajlott az első éles teszt, Veszprémben, ami minden szempontból ideális környezetnek számít. A tizenhatodik legnagyobb település az országban, amely azért kellően kompakt méretű ahhoz, hogy egyetlen városüzemeltetési cég végezzen minden tevékenységet. A földrajzi adottságai révén, hiszen dombokra épült, a biciklis közlekedés sokaknak nem opció, ezért járnak jelenleg autóval, de biztos rengetegen vannak, akik szívesen letennék azt.


[+]

Itt tehát kiépítettünk egy ideiglenes, saját fejlesztésű töltőpontokból álló rendszert, magyarul felszereltünk néhány dobozt a település frekventáltabb helyszínein, és kértünk néhány járművet a Go Mobility nevű cégtől, akik könnyű elektromos közlekedési eszközök kölcsönzésével foglalkoznak. Ezeket odaadtuk néhány helyi tesztelőnek egy pár hétre, és aztán kikértük a véleményüket, illetve összegeztük a tapasztalatokat.

A visszajelzések nagyon-nagyon pozitívak voltak, nem túlzás azt állítani, hogy a tesztelőink jelenséggé váltak a városban. Előfordult, hogy egy nagy luxusautó állt meg mellettem, kiszállt belőle egy férfi, és mondta, hogy most azonnal szeretne csatlakozni a csapathoz, neki már tele van a hócipője az autózással, a dugóval a várakozással. Szereztünk neki is egy masinát, és már jelezte, hogy vásárolni is fog egy ilyen elektromos járművet. Azaz bebizonyosodott, hogy át lehet ültetni az embereket a kéttonnás pöfögő vasakból a kicsi, könnyű, gyakorlatilag zajtalan járművekre. Ha pedig sokan tesznek így az élhetőbb várost, élhetőbb környezetet és jobb életminőséget jelent mindannyiunk számára. Emellett is bebizonyosodott, hogy a töltőpontok installálása is pofonegyszerű, gyakorlatilag néhány nap alatt lezavartuk az egészet, hiszen nem más, mint egy kis dobozban lévő konnektor, amit okostelefonnal lehet bekapcsolni.

Hirdetés

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények