Nem, vagy megtévesztően
Ugyanezek voltak a leggyakoribb szabálytalanságok Európa-szerte is. Első helyen a fogyasztói jogokkal kapcsolatos téves tájékoztatás vagy a tájékoztatás teljes hiánya áll. Azaz a kereskedők jellemzően nem tüntetik fel az oldalon a vásárlástól való elállás feltételeit, azt, hogy a vásárlónak joga van a kézhezvételt követő 7 (Magyarországon 8) munkanapom belül az árut indoklás nélkül visszaküldeni a bolt üzemeltetőjének, és visszakérni a termék árát. Ugyancsak gyakran hiányoznak a jótállás feltételei is.
A szabálysértő európai oldalak 45 százaléka megtévesztő módon tájékoztat a termék vásárlásának összköltségéről is. Például a vásárlás előtt egyáltalán nem vagy csak hosszas kutakodás után deríthető ki, hogy milyen díjat számolnak fel a termék házhoz szállításáért: az összeg csak a fizetés végső fázisában válik láthatóvá. Néhány olyan oldalt is találtak, amely ingyenes házhoz szállítás ígéretével hitegeti a látogatókat, a vásárlásnál azonban erről az ígéretről megfeledkezik.
Ilyen egy rossz webbolt az EB szerint. A felkiáltójelek a szabálytalanságokat mutatják.
További jellemző hiányosság – a rostán fennakadt boltok 33 százalékánál ez a helyzet –, hogy a kereskedők nem vagy csak hiányosan tüntetik fel az oldalon az elérhetőségüket: a vásárló hiába keresi a postai vagy e-mail címet, a telefonszámot, ezért panasz esetén nem tudja elérni a vállalkozást.
Eredményhirdetés egy év múlva
Az ellenőrzés következő állomása az lesz, hogy a nemzeti hatóságok megkeresik azokat a boltokat, ahol szabálytalanságokat tapasztaltak, és felszólítják őket azok korrigálására, illetve hatósági eljárást folytatnak le ellenük. Ez bírság kiszabásával vagy akár az áruház bezárásával is zárulhat – figyelmeztet az EB közleménye. Mivel koordinált páneurópai fellépésről van szó, ezért a hatósági eljárások eredményei csak a jövő év közepére várhatók.