A fájlmegosztás növeli a zenei CD-k piacát is?

Hetente olvashatunk a kiadói szféra és a fájlmegosztók közötti csatáról, melynek során mindkét fél gyakran igyekszik – természetes módon – érdekeit védve szélsőségesen fogalmazni. Nemrég a kanadai kormány, a helyzetet tisztázandó (vagyis, hogy szükséges-e új törvényi szabályozás, és ha igen, akkor milyen) felmérést készíttetett a zenevásárlási szokásokról. A kutatás érdekes eredményei nyilvánvalóan új vitákat fognak generálni.

A kanadai Gazdasági Minisztérium honlapján még november elején jelent meg a tanulmány, melyet a minisztérium megbízásából két, a Londoni Egyetemen dolgozó professzor vezetésével készítettek el. A vizsgálat alapjául 2000 fogyasztó vásárlási és letöltési szokásai szolgáltak. A statisztikusok több meglepő következtetésre jutottak, amikor az általuk reprezentatív mintának tartott vásárlói csoport szokásait kiterjesztették az egész kanadai népességre is.

Az egyik fontos megállapítás az, hogy a p2p letöltőket használók körében emelkedett a CD-k vásárlási aránya: a tanulmány szerint havi 12 netes letöltés a hivatalos vásárlást 0,44 CD-vel növeli évente. A másik, ugyancsak érdekes eredmény: ha a teljes népességet tekintjük, akkor p2p letöltések semmilyen, sem pozitív, sem negatív hatással nincsenek a kanadaiak zenevásárlási szokásaira. Ezek az eredmények emlékeztetnek egy másik, szintén kormányzati, a Canadian Heritage, a kanadai kulturális örökséget gondozó hivatal megbízásából készült tanulmány következtetéseire, mely azt állapította meg, hogy a p2p letöltések számának növekedése valójában növeli az üzletekben hivatalosan eladott CD-k számát.

A felmérés további érdekes megállapításokat is hoz az internetes letöltések kapcsán:

  • a p2p letöltések és a hivatalos online zenevásárlások (pl. iTunes) között semmilyen, sem növelő, sem csökkentő összefüggés nem mutatható ki
  • a CD-k árai sokkal kevésbé befolyásolják a vásárlókat, mint az előfeltevések alapján várni lehetett
  • azok, akik online vásárolnak letölthető zenéket, éppoly gyakran vesznek CD-t is
  • azok, akiknek van mp3-as lejátszójuk, ritkán vásárolnak CD-t
  • azok, akik nagy számban vásárolnak DVD-t, videojátékokat, filmeket, koncertjegyeket stb., azok éppoly gyakran vesznek zenei CD-ket is
  • a háztartások jövedelmi szintje nincs jelentős hatással arra, hogy CD-t vesznek vagy a digitális letöltést választják

Az bizonyos, hogy ezek az adatok karakteresen különböznek a kiadói szövetségek által oly sokszor elmondottaktól, ám ez mintha a ló túloldala lenne. Annyi mindenesetre biztató, hogy egy kormányzat végre komolyan elgondolkodik azon, hogy a régi szabályozás már nem képes megbirkózni az új helyzettel, s igyekszik a lehetőség szerint objektív álláspontot kialakítani, mielőtt állást foglalna ebben a gazdasági kérdésben.

Azóta történt

Előzmények