A mobil dolgozóknak az e-mail a legfontosabb

Az asztali gépeknél megszokott használati jellemzők, azon belül is az elektronikus levelekhez való hozzáférés biztosítása áll az első helyen a mobil munkatársakat alkalmazó cégek feladatlistáján. Az IDC közel-keleti és kelet-közép-európai vállalatok körében, több ügyfél megbízásából végzett legújabb felmérése szerint a felhasználók mindkét régióban az e-mail-hozzáférést jelölték meg a mobil dolgozók első számú szükségleteként. Az asztali gépes alkalmazások mobil és távoli elérése és az internet-hozzáférés szintén előkelő helyen szerepelt a listán, a komplex nagyvállalati alkalmazások mobilizálása viszont csak másodlagos fontosságú volt a munkakörnyezet legégetőbb feladataihoz képest.

Mohsen Malaki, az IDC CEMA telekommunikációs és tanácsadási tevékenységért felelős vezető programmenedzsere elmondta: „A régió mobilszolgáltatói nemrég jelentek meg kis-, közép- és nagyvállalatoknak szánt mobil irodai megoldásaikkal, amelyek gyors ütemben terjednek az ügyfelek körében. Hiába keltenek a cégek akkora hírverést a videokonferencia-szolgáltatások és a mobil fizetés körül, a mobil felhasználók között mindig is a praktikus mindennapi eszközök iránt volt és lesz a legnagyobb kereslet.”

Számít a méret

Az IDC felmérése szerint a kelet-közép-európai és közel-keleti nagyvállalatok több mint 80 százaléka foglalkoztat bizonyos mértékben mobil dolgozókat. Ám a magas szinten mobilizált munkaerő aránya mindkét régióban elég alacsony, 15-20 százalék között alakul.

„Felmérésünkből érdekes módon kiderült, hogy bár a nagy- és óriásvállalatok nagyobb arányban rendelkeznek magas szinten mobilizált dolgozókkal, minél kisebb egy szervezet, annál mobilabb a munkaerő” – magyarázza John Gole, az IDC CEMA telekommunikációs programmenedzsere. Míg az átlagos kisvállalatoknál több a mobil eszköz és előfizetés a dolgozók körében, a nagyobb cégek több alkalmazottjuk számára teremtették már meg az e-mail távoli elérésének lehetőségét. Ezek a nagyvállalatok – vertikumtól függően – vagy jelenleg próbálják a dolgozók még szélesebb körére kiterjeszteni a mobil e‑mailt, vagy más céges alkalmazások, például a CRM és az ERP mobilizálására készülnek. A kisebb szervezetek ezzel szemben az e-mail mobilizálására összpontosítanak.

„Mindennek fontos stratégiai vonatkozásai vannak a termékfejlesztésre, valamint a távközlési cégek és a mobil köztesszoftver-, illetve eszközszállítók értékesítési stratégiájára nézve” – mutat rá Gole. „Az egy kaptafára készült megoldások nem felelnek meg minden méretszegmens igényeinek. Míg az átlagos kkv-t többnyire kielégítik az előcsomagolt mobil megoldások például a mobil e-mail-hozzáférés terén, a nagyvállalatoknak ennél egyedibb szükségleteik vannak.”

A nem levelezési jellegű, többi vállalati alkalmazás mobilizálása terén ország, cégméret és ágazat szerint változnak az ideális szállító ismérvei. A Közel-Keleten például a mobilszolgáltatót nem tekintik ideális megoldásszállítónak. A kelet-közép-európai mobilszolgáltatókat ennél pozitívabb partnerként ítélik meg a nem e-mail jellegű vállalati alkalmazások mobilizálása szempontjából. Ebben a térségben a mobilszolgáltatókat tekintik a mobil megoldások elsődleges szállítójának, bár csupán csekély előnnyel rendelkeznek a többi szállítóhoz képest a nagyvállalati mobil megoldások értékláncában.

Itthon sok a céges mobil

Ami a felmérés Magyarországra vonatkozó legfontosabb megállapításait illeti, hazánkban a legmagasabb a vállalati finanszírozású hagyományos mobiltelefonok aránya. A különféle mobilkommunikációs szolgáltatások – elsősorban a hanghívás, WLAN hotspots és EDGE/3G – használata azonban relatíve alacsony a magyar cégeknél a kelet-közép-európai régió többi országához képest. Ezzel szemben a hazai cégvezetők, menedzserek körében a legnagyobb a mobil e-mail és egyéb, nem e-mail típusú vállalati mobilalkalmazások népszerűsége regionális összehasonlításban. Ezen felül nálunk a legmagasabb a szoftverszállítók mint nem e-mail jellegű vállalati alkalmazások mobilizálásához preferált partnerek iránti bizalom.

Azóta történt

  • Elveszettek az it-vezetők

    Az információk hiánya és az új technológiák bevezetése a legfőbb akadálya az informatika üzletágként történő irányításának.