Életeket mentett a számítógép a berlini terrorakciónál

Szakértői vélemények szerint az automatikus vészfék nélkül jóval több áldozata is lehetett volna a támadásnak.

A teherautóval végrehajtott berlini terrortámadásnak egészen bizonyosan több áldozata lett volna, ha nincs a kamionon vészfékező rendszer, ez ugyanis szakértők szerint a kritikus szituációban, egy ütközés érzékelését követően 70-80 méter megtétele után megállította a járművet – írta meg az ügyet két rádióadóval összefogva szakértőket felkérő Süddeutsche Zeitung tegnap. Korábban úgy vélték, hogy a súlyosan megsebesített lengyel sofőr avatkozott be, ám azóta kiderült, hogy ő az akció idején vagy nem élt már, vagy magatehetetlen állapotban volt.

Az Autonóm Vészfékező Rendszer (Autonomous Emergency Braking System – AEB) lényege, hogy egy beépített technológia alkalmazásával (általában radar, kamera vagy lézer segítségével) folyamatosan méri az elöl haladó jármű mögötti távolságot. Ha a rendszer úgy érzi, hogy a gépkocsik közötti távolság veszélyesen csökken, akkor jelzést ad a járművezetőnek, lehetőséget adva a beavatkozásra (pl. fékezésre). Amennyiben a járművezető reakciója elmarad, vagy annak mértékét a rendszer nem tartja elégségesnek, abban az esetben az AEB beavatkozik, s akár vészfékezés alkalmazásával igyekszik a balesetet elkerülni.

A közelmúltban készült felmérések szerint a különösen lakott területen, alacsony sebességnél hatékony AEB közel negyven százalékkal képes csökkenteni a ráfutásos balesetek számát, így az Európai Unió 2012-ben elfogadta, hogy 2013 novemberétől kötelező legyen az új, 3500 kg-nál nagyobb teherautókba (N2, N3 és N4 kategóriás közepes és nagy haszonjárművekbe) beszerelni. Idén az USA-ban is léptek egyet, ugyanis a piacot szinte teljesen lefedő 22 autógyártó önkéntesen vállalta, hogy 2022-től az általuk készített személygépkocsikban is lesz AEB.

Azóta történt

  • Nem adta meg a PIN-kódját a rendőröknek – elítélték

    A volt katona Szíriában akart a terroristák ellen harcolni, de épp a terrorellenes törvény alapján kapott büntetést.

  • 1935. február 26.

    Robert Alexander Watson-Watt skót fizikus sikeres bemutatót tart a légierő minisztériumának képviselői előtt Daventry közelében, és bebizonyítja, hogy rádióhullámok segítségével távolról észlelni és lokalizálni lehet a repülőgépeket. A minisztérium eredetileg egy rádiós „halálsugár” kifejlesztését kérte tőle, de ő kijelentette, hogy ez lehetetlen – helyette feltalálta a rádiólokátort (Radio Detection And Ranging – radar).

Előzmények