215 millióval száll be a Tangóba az Alibaba

Tovább áramlik a pénz az üzenetküldő alkalmazások piacára. A Viber 900 millió és a WhatsApp 19 milliárd dolláros felvásárlása után most egy másik népszerű szolgáltatás, a Tango kap 280 millió dolláros tőkeinjekciót, bár ebben az esetben nem akvizícióról, hanem sokadik befektetési körről van szó. A legtöbb pénzt, 215 millió dollárt a kínai Alibaba adja, a maradék 65 milliót pedig korábbi befektetők dobták össze, például az Access Industries, a Draper Fisher Jurvetson vagy épp a Yahoo társalapítója, Jerry Yang. A befektetéssel az Alibaba jelenleg ismeretlen nagyságú (de mindenképpen kisebbségi) tulajdonrészhez és egy igazgatótanácsi székhez jut a Tangóban. A cég értékét a mostani tranzakció elemzők szerint egymilliárd dollár fölé repíti a 2012-ben becsült 300 millióról, a Tango eddig összesen 367 millió dollárnyi tőkéhez jutott alapítása óta.

A 2009-ben létrehozott szolgáltatásnak jelenleg 200 millió regisztrált és 70 millió havi szinten aktív, többségében 25 és 45 év közötti felhasználója van. A Tango eleinte a VoIP-hívásokra koncentrált, de ahogy az okostelefonok terjedésével a szöveges azonnali üzenetküldők piaca is felrobbant, ők is bővítették a kínálatot, ma pedig már nem csak ”sima” kommunikációs alkalmazásról, hanem saját közösségi hálót, játékokat, zenét (a Spotify-jal együttműködésben) is elérhetnek a Tango felhasználói. A cég alapítója és technológiai igazgatója, Eric Setton a Re/code-nak azt mondta, tisztában voltak azzal, hogy a VoIP és a szöveges üzenetküldés nagy növekedési lehetőséget rejt magában, de pusztán ennyi nem elég a hosszú távú sikerhez. „Olyan helyeken, mint Észak-Amerika és a Közel-Kelet, az emberek gyakran olyan előfizetéssel rendelkeznek, ami korlátlan SMS-küldést és hanghívást tesz lehetővé. Ezért kombináltuk a kommunikációt a közösségi háló, a játékok és a zene nyújtotta lehetőségekkel” – ismertette Setton a Tango stratégiájának alapját. A Tango használata továbbra is ingyenes marad, a bevétel a jövőben is reklám- és zeneértékesítésből, valamint az erre a platformra készült alkalmazások bevételéből lecsípett jutalékból fog származni.

Az Alibaba lépése a távol-keleti, és főleg a kínai üzenetküldő piac helyzetének ismeretében nem meglepő. Kínában az egyik legnépszerűbb mobilkommunikációs szolgáltatás a Tencent által birtokolt WeChat, ami mára a Tangónál is komplexebb kommunikációs, e-kereskedelmi, közösségi és játékplatformmá nőtte ki magát. Dél-Koreában és Japánban pedig a KakaoTalk és a Line a menő. Az Alibaba saját alkalmazása az e-kereskedelmi óriás minden próbálkozása ellenére sem kapott szárnyra, ezért aztán inkább bevásárolta magát valamibe, aminek profilja nagyon hasonlít legnagyobb konkurenséhez, a WeChathez.  Ezek az ázsai üzenetküldő szolgáltatások nagyon komoly bevételre tesznek szert az alkalmazáson belüli digitális javak (extra hangulatjelek stb.) értékesítéséből és a platformjukon keresztül elérhető játékokon belüli vásárlásokból – Kínában például 310 millióan játszanak mobilon, ami 2012-höz képest két és félszeres növekedést jelent.

Az Alibaba pedig nem szeretne kimaradni a jóból, ezért idén januárban bejelentette egy saját mobil játékplatform elindítását, a Tangóval pedig részben ezt a vonalat fogja tovább erősíteni. Setton a Techcrunch-nak megerősítette, hogy a játékok kiemelt szerepet kapnak a cég üzleti stratégiájában, a tartalom ugyanis kommunikációra, az élmények megbeszélésére és megosztására serkenti az embereket. „Ezzel a tőkeinjekcióval további tartalomszolgáltató partnereket szerződtethetünk. És itt most AAA kategóriás játékokra és világhírű művészekre gondolok” – mondta Setton. A Tangónak jelenleg egyébként mintegy 40 tartalomszolgáltató partnere van, sokan a cég által kiadott Tango SDK-t használják. A Tango elsősorban Észak-Amerikában és a Közel-Keleten népszerű, de az Alibabával a háta mögött az ázsai piacból is szeretne kihasítani egy nagyobb szeletet a jövőben.

Azóta történt

Előzmények