Az Alibaba Group (Alibaba, Aliexpress, stb.) a világ egyik legnagyobb e-kereskedelmi vállalata, forgalma meghaladja az eBay és az Amazon összesített adatait is. A legtöbben Kínában ismerik, míg Európában és Amerikában kevésbé jelentős a használata. Évente több mint 150 milliárd dollár értékben adnak-vesznek az oldalon keresztül.
Az Amazon-féle üzleti modell 2013-ban 74,5 milliárd dolláros árbevételt hozott a Jeff Bezos által igazgatott, 2013-ban amerika kedvenc márkájának is megválasztott cégnek, miközben a teljesen más elven működő, egykor kizárólag B2B oldallal rendelkező Alibaba becsült 2013-as forgalma 160 milliárd dollár lehet (a kínai újév miatt a végleges számokat még nem ismerjük).
Az Amazon egyik raktárja - ezernél is többen dolgoznak itt
Keveset kérnek
Az amazon üzleti modellje három fő összetevőből áll: alacsony árréssel dolgoznak, igyekeznek minél inkább megkönnyíteni a vásárló dolgát (rengeteget költenek az aktív kommunikációra, illetve arra, hogy a keresőmotorokon jó helyezéseket érjenek el a termékek). A harmadik fő elem a vásárlói élményt és vásárlási szándékot segítő szolgáltatásokat takarja, mint a prémium vásárlói előfizetés (Amazon Prime), az egynapos szállítás, vagy az iratkozz fel és kedvezményt kapsz típusú akciók.
Ez utóbbiak nyilván arra is ösztönzik a vásárlókat, hogy minél gyakrabban éljenek előfizetésük nyújtotta kedvezményeikkel, ergo még többször vásároljanak. Jellemzően az átlag felett kereső amerikaiak veszik igénybe a cég prémium szolgáltatásait, általában azok, akik átlagos keresete évi 89 ezer dollár körül van (de egyébként is főleg a magasabb jövedelműek vásárolnak az Amazon oldalain).
De ingyen is lehet
Ezzel szemben az Alibaba egyáltalán nem kér jutalékot az értékesített termékekből, az oldalán található hirdetések, illetve a prémium szolgáltatások adják a fő bevételi forrást a cégnek. Mivel a saját oldalaikon megjelenített reklámokból élnek, a keresőmotorokkal nem fogunk egyhamar direkt termékoldalra mutató linkekbe ütközni, termékkeresésre kizárólag az Alibaba saját, beépített keresője képes. Emiatt a látogatók bolyonganak az oldalakon, sokkal több időt töltve aktív kutatással, amibe gyakran becsúszik egy-egy reklámra történő kattintás is. Így itt nem számít, mekkora az éves bevétele a látogatónak, az Alibaba úgy keres pénzt, hogy nem kell vásárolnia az érdeklődőnek. A reklámozási rendszer pedig lehetővé teszi, hogy korlátozzák a versenytársak megjelenését, nehogy elterelje az Alibaba vásárlók figyelmét. A kínai vállalat oldalain sok, egyébként alacsony vásárlói potenciállal rendelkező látogató kattint egyik termékről a másikra, miközben az Alibaba pénzt kap, ugyanis nem csak a kattintások után, hanem (egy alacsonyabb összeget) már a megjelenítésért is kap a hirdetőktől.
Ez az Alibaba Group központja (Forrás: Wikipedia)
Persze bizonyos mértékig hasonlít egymásra a két rendszer, az Alibabánál és az Amazonnál is van B2B és B2C értékesítési modell (nagy- és kiskereskedelem egyaránt), de az Amazon sokkal inkább az egyedi vásárlókra fókuszál. Mindkét cégnek megvannak az eszközei arra, hogy igazán kis haszonkulccsal dolgozhassanak. Ebben a kínai vállalatnak helyzeti előnye van az alacsonyabb bérköltségek, illetve a kedvezőbb adózás révén. Eközben folyamatosan igyekeznek fejleszteni a prémium szolgáltatások körét és azok minőségét is.
Kínai cégek amerikai piacokon
Most azonban az Alibabának esélye lesz, hogy még tovább terjeszkedjen, illetve megvesse lábát Amerikában is. Vasárnap jelentették be, hogy az amerikai tőzsdére viszik a céget. Már hónapok óta találgatások folytak a témában, nem lehetett ugyanis tudni, hogy a 37 százalékban a japán Softbank által, 24 százalékban pedig az amerikai Yahoo által birtokolt vállalat a hongkongi, vagy az amerikai piacon kíván megjelenni. A bejelentés alapján áprilisban indulhat a tőzsdei bevezetés, a kereskedelem pedig valamikor a nyáron kezdődhet majd meg az Alibaba papírjaival. A tőzsdére lépéstől a szakemberek 15 milliárd dolláros bevételt várnak, ezzel az Alibaba piaci értéke elérheti a 140 milliárd dollárt is.
A kínai twitternek is hívott Sina Weibo a legnépszerűbb rövid üzenetekkel operáló közösségi háló kínában, melyben az Alibabának 18 százalékos részesedése van, Szintén nemrégiben jelentette be, hogy a New York-i tőzsdét választják, amitől azt várják, hogy 500 millió dollárnyi friss tőkét pumpál a cégbe. A Weibo sem teljesít rosszul az utóbbi időben, tavaly 42 százalékkal nőtt az árbevételük, így 197 millió dollárral zártak, ebből 160 millió volt reklámbevétel.