Az Apple főnöke vigyázó szemét Kínára vetette

Az informatikai ipar amerikai nagyágyúinak vezetői 2013-at Ázsiában kezdték: a Google elnöke, Eric Schmidt roppant nagy figyelmet kiváltó útján Észak-Koreába látogatott, Tim Cook, az Apple vezetője pedig Kínába.

Mindkét utazás rengeteg spekulációt indukált, de a már létező kapcsolatok és a tájékoztatás nyitottabb volta miatt többet lehet „tudni” Tim Cook útjáról és céljairól. Az bizonyos, hogy az Apple főnöke tegnap találkozott az előfizetők számát tekintve a világ legnagyobb mobilszolgáltatójának tekinthető kínai vállalat elnökével, és ha felvetjük, hogy az érintett cég, a 700 millió(!) előfizetővel rendelkező, az országban a 3G fejlesztésében is élen járó China Mobile nem forgalmazza az iPhone-okat, akkor eléggé egyértelműnek tűnik, hogy a világ legértékesebb cégének vezetője miért is látogatott el személyesen Kínába.

Gigaüzlet lehet

Hogy az egyébként Kínában a gyártás révén hatalmas megrendeléseket szállító Apple most már nagyon komolyan veszi a milliárdos piacot, azt bizonyítja az is, hogy a mobilszolgáltató vezetője mellett Tim Cook egyéb, befolyásos kormányzati képviselőkkel is tárgyalt – szigorúan zárt ajtók mögött. Cook már korábban is többször megemlítette, hogy (ezt egyébként már Steve Jobs is mondogatta) Kína kiemelt szerepet játszik a cég üzletpolitikájában, és hogy komolyan beszélt, bizonyítja az is, hogy a dedikált üzletek, az Apple Store-ok számát 11-ről 25-re növelték az országban.

Ugyanakkor talán meglepőnek nem mondható, hogy az Apple csak úgy, egyszerűen már nem tudja letarolni a piacot, hiszen az állami tulajdonú China Mobile már nem a gyarmati kéregető kategóriájába tartozik, hanem feltételeket szab az amerikai cégnek: a szerződés mindeddig azért nem jött létre, mert a vitatott technikai feltételek mellett a szolgáltató nem elégszik meg akkora bevételi részesedéssel, amit az Apple ajánl. Azt viszont tudják, hogy a megállapodás mindkét félnek gyümölcsöző lenne, és a China Mobile vezetője nemrég, tavaly év végén nyilatkozta, hogy meg fogják oldani a problémákat.

Ami még igen komoly kérdés, és a napokban – pletykaszinten – igen nagy figyelmet vívott ki magának: vajon (legalább részlegesen) változtat-e az Apple az alapkoncepcióján, és engedve a piaci nyomásnak, előállnak-e nem felső kategóriás, olcsóbb okostelefonokkal? Logikusnak látszik, hogy a hatalmas kínai piac meghódításához erre is szükség volna a kiélezett versenyben, ám a szóbeszédekre reagáló Apple-alkalmazottak és -vezetők tagadták, hogy szóba került volna egy olcsóbb készülék piacra dobása.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények