A felhasználók unják és semmibe veszik a bannereket

A felhasználók nemhogy közömbösek, hanem egész egyszerűen negligálják az ügynökségi (stock) fotókat, unják a bonyolult termékválasztó táblázatokat, és egyértelműen bannereknek nézik, így figyelmen kívül hagyják a weboldalak felületén megjelenő bannerszerű képeket – derült ki az Atreo Kognitív Kutatóintézet legutóbbi szemkövetéses (eye-tracking) vizsgálatából, melyet az Invitel újratervezés előtt álló weboldalán végeztek.

Az eye-tracker olyan, különlegesen érzékeny kamerákból álló rendszer, amely milliméterre pontosan rögzíti, mit néz meg a vizsgálati alany egy honlapon, egy reklámanyagon, prospektuson, termékcsomagoláson, bolti polcsoron vásárlás közben, vagy az utcán sétálva, kocsit vezetve. Az Invitel az új oldal kialakítása előtt egy ilyen vizsgálatot kért:  „Minden egyes kutatás újabb, érdekes tapasztalatokkal szolgál számunkra” – nyilatkozta Limbacher Tivadar, a cég kutatási vezetője. „Régóta ismert jelenség a bannervakság, azaz az online reklámok már tudattalanná automatizálódott elkerülése. Az elemzett oldalon, bár nem voltak reklámok, de a cég saját anyagai, pl. az online ügyfélszolgálat, a bal oldali sávban helyezkedtek el, bannerjellegű képként. Emiatt a felhasználók önkéntelenül is reklámnak gondolták azokat, így – még abban az esetben is, ha konkrétan az adott funkciót keresték – nem néztek rá. Az ilyen, hétköznapi szemlélőnek egyértelmű(nek látszó) megoldásokat is hivatott tesztelni a szemkamera.”

Herendy Csilla, a használhatóságot felmérő kutató szerint: „A kutatás több, az online környezetben jól ismert viselkedésmintát erősített meg. Ilyen például az a tény, miszerint a felhasználók nem olvassák, hanem csak átfutják az oldalon található információkat. Amint találnak egy olyan kattintási lehetőséget, amely talán megfelel a keresett információnak, azonnal kattintanak. Online nem félünk hibázni, és a tévedéseinket könnyű korrigálni. Azonban a türelmünk is hamarabb elfogy, mint az offline világban. Éppen ezért, a weboldalak tulajdonosainak kiemelten oda kell figyelniük arra, hogy az oldalukon egyértelmű, áttekinthető információkat helyezzenek el.”

Azóta történt

Előzmények