John Carmack korábbi munkaadója nekiment az Oculusnak

Már háromnegyed éve annak, hogy a Wolfeinsteint, Doomot, Quake-et és nemrég a Rage-et megalkotó id Software egykori társalapítója és technológiai zsenije, John Carmack otthagyta a nevével szinte egybeforrt stúdiót és csatlakozott az Oculus VR-hoz. A fiatal céget alig egy hónapja 2 milliárd dollárért felvásárolta a Facebook – az üzletet múlt héten hagyta jóvá az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság –, az id Software kiadója és így Carmack korábbi munkaadója, a ZeniMax Media pedig most azt állítja, hogy a jelenleg az Oculus VR technológiai igazgatói pozícióját betöltő Carmack által olyan szellemi tulajdont használt az Oculus VR a szemüveg fejlesztése során, ami a ZeniMax tulajdonának minősül.

John Carmack volt az első komoly befolyással rendelkező játék(motor)fejlesztő, aki az akkor még csak kezdetleges prototípusként létező Oculus Rift VR-szemüveget nyíltan és teljes mellszélességgel népszerűsítette. A 2012-es E3-on ő demózta néhány szerencsésnek az eszközt, és különböző fórumokon később is rengeteget foglalkozott vele, valamint a virtuális valóság témakörével, mindeközben – még a ZeniMax kötelékében – aktívan segítette is Palmer Luckey Oculus VR-alapítót a Rift fejlesztésében. Sőt, mint kiderült, nem csak ő, a ZeniMax ugyanis egy kisebb csapatot állított rá a virtuális valóságra és (talán csak közvetve) a Riftre.

Oculus Rift DK2
Oculus Rift DK2

Mint most kiderült, a ZeniMax és Oculus VR között a 2012-es E3 előtt egy hónappal létrejött egy megállapodás, melynek értelmében Palmer Luckey és maroknyi fejlesztőtársa lehetőséget kapott a ZeniMax VR tesztágyának használatára, valamint Carmack addigi, ilyen irányú kutatásainak megismerésére. A dokumentum viszont egyértelműen kimondta, hogy az Oculus VR semmilyen jogosultságot nem szerezhet meg így a megtekintett és a fejlesztés alatt esetleg felhasznált szellemi tulajdonnal kapcsolatban. Bár John Carmack nincs külön megnevezve a megállapodásban, a ZeniMax értelmezése szerint minden munkája és kutatása, amit náluk végzett, a kiadó tulajdonát képezi, az Oculus VR pedig megsértette a 2012-ben kötött megállapodást.

Az Oculus VR először nevetségesnek nevezte a vádakat és pénzszerzési akciónak titulálta az egészet, de miután kiderült a megállapodás léte, hirtelen csend lett a cég háza táján, és egyelőre nem adtak ki újabb közleményt. Az ügy iróniája, hogy a két cég korábban megpróbált megállapodni valamilyen komolyabb együttműködésről, aminek keretében az Oculus VR a ZeniMaxot részesedésé biztosításával kompenzálta volna, de végül nem sikerült megegyezésre jutniuk, és a tárgyalások megszakadtak.

Carmack a Twitteren azt üzente, hogy az Oculus egyetlen sornyi kódot sem használ, amit ő még a ZeniMax alkalmazásában írt, de ha a kiadó értelmezését vesszük alapul, itt egyáltalán nem pusztán erről van szó, hanem minden olyan tevékenységről – legyen az tanácsadás, esetleges későbbi befektetők bemutatása, az Oculus Rift népszerűsítése stb. – ami hozzájárult ahhoz, hogy az Oculus VR a kezdetleges prototípusból lassan kereskedelmi forgalmazásra érett terméket faragjon. Carmack egyébként elsősorban pont azért hagyta ott az id Software-t és a ZeniMaxot, mert állítása szerint a kiadó nem akart beleegyezni, hogy a stúdió által fejlesztett játékok kiemelten támogassák az Oculus Riftet, ő pedig több idejét szentelhesse a virtuális valóságnak.

Az Oculus VR márciusban mutatta be az eszköz fejlesztői változatának második kiadását (DK2). Mi tavaly nyáron még az első verziót teszteltük, írásunk itt olvasható.

Azóta történt

Előzmények

  • A Facebook megveszi az Oculus VR-t

    A Zuckerberg-gőzhenger tovább menetel, egy kétmilliárd dollár értékű üzlet keretében a Facebook az év második felében megveszi az Oculus Rift VR-szemüveget fejlesztő céget. A közösségi oldal ezzel a hardverfejlesztésbe és gyártásba is belép.

  • Előrendelhető az Oculus Rift új fejlesztői csomagja

    A DK2 névre keresztelt devkit a várakozásoknak megfelelően Full HD felbontású OLED panelt kapott, az új verzió gyakorlatilag a CES-en bemutatott Crystal Cove prototípus publikus változata.

  • Project Morpheus: a Sony is belép a virtuális valóságba

    A japán vállalat tegnap éjjel bemutatta a hónapok óta pletykált VR-szemüvegét, ami egyelőre csak a PlayStation 4 kiegészítőjeként fokozná a játékélményt. A formaterv gyönyörű, a specifikációkról viszont kevés konkrétum van.