Project Morpheus: a Sony is belép a virtuális valóságba

A San Francisco-i Game Developers Conference rendezvényen rántotta le a leplet a Sony legújabb fejlesztéséről, az egyelőre csak Morpheus munkanéven futó VR-szemüvegről. A jelenlegi információk szerint csak a PlayStation 4-gyel együttműködő kiegészítő várható megjelenési dátumáról még nincs információ, ahogy az árról sem. A Sony kínálatában jelenleg is van egy hasonló eszköz, a Personal 3D Viewer 1000 dollárba kerül és alapvetően inkább filmnézésre ajánlja japán vállalat.

Suhei Josida, a Sony Worldwide Studios elnöke elmondta, hogy a Morpheuson már három éve dolgoznak (a direkt csak ennek fejlesztésével foglalkozó csapatot 2010-ben hozták létre), és a virtuális valóság ötlete már a Move kiegészítő megalkotásakor felmerült. Az akkori kísérletek viszont még annyira kezdetlegesek voltak, hogy a mérnökök Move kontrollereket rögzítettek a fejükre – ragasztószalaggal.

A most bemutatott prototípus sokak szerint az egyik, ha nem a legszebb formatervű fejen viselhető kijelző (head-mounted display, HMD), reméljük, a végleges, kereskedelmi forgalomba kerülő modell nem fog lényegesen eltérni tőle. A Sony a technikai részletekkel kapcsolatban elég szűkszavú volt, de a főbb pontokról azért szót ejtettek. A kijelző Full HD felbontású, a látószög 90 fokos, ami jóval alacsonyabb, mint a tavaly nyáron általunk is kipróbált Oculus Rift 110 fokos értéke. Kíváncsiak vagyunk, hogy ez vajon mennyiben fogja befolyásolni az élményt, a gyakorlatilag teljes látómezőt kitöltő kép ugyanis az egyik legnagyobb pozitívuma az Oculus Riftnek.

Project Morpheus - ilyen a prototípus
Project Morpheus - ilyen a prototípus

A fejmozgás-követést a PlayStation külső kamerája fogja végezni, az irányítás pedig a Move-val (vagy valószínűleg opcionálisan a DualShock 4-gyel) fog történni. A Morpheus prototípusa USB-n és HDMI-n csatlakozik a konzolhoz, a kábelhossz 5 méter, de a Sony a végleges változatra szeretné megoldani a kábel nélküli csatlakozást is. Elvileg szemüvegesek számára is kényelmes viselet lesz, és a kialakításnak köszönhetően Josida szerint párásodás, izzadás sem fogja zavarni a Morpheus viselőjét. A VR-szemüvegből jelenleg egyszerre csak egyet kezel a PS4, de a bemutatón elhangzottak alapján valószínű, hogy a Morpheuson és a tévén eltérő tartalom is futhat.

A Sony szerint hat kulcsfontosságú területen kell egyszerre jól teljesíteniük, hogy a Morpheus jó és sikeres termék legyen: kép, hang, mozgáskövetés, irányítás, könnyű használhatóság és tartalom. Ami a legutóbbit illeti, a Crytek, az Epic Games, az Autodesk és a Unity is támogatni fogja a Sony szemüvegét, továbbá a japán cég együtt dolgozik például a NASA-val is egy olyan programon, ami a PS4-tulajokat virtuálisan a Marsra röpítené.

John Carmack azért finoman odabökött egyet a Sonynak Twitteren
John Carmack azért finoman odabökött egyet a Sonynak Twitteren

A VR-háború tehát végre beindulni látszik, a John Carmacket is leigazoló Oculus VR mellett a Valve is saját megoldáson dolgozik, és a Jeri Ellsworth és Rick Johnson (korábbi Valve alkalmazottak) által alapított Technical Illusions is egyre közelebb kerül egy VR-eszköz piacra dobásához. A Sony belépése erre a piacra további lendületet adhat a fejlesztéseknek, a japán cég ugyanis az első igazán nagy vállalat, mely esetében a megfelelő mennyiségű és minőségű tartalom biztosítása tényleg megoldható feladatnak tűnik. A Morpheus a PlayStation 4 amúgy jól menő szekerét is megtolhatja (a novemberi bevezetés óta már hatmilliónál is több fogyott belőle), a játékosok számára komoly előnyt jelentene egy ilyen kiegészítővel felvértezett konzol a konkurens Xbox One-nal szemben.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Sony

Azóta történt

  • Előrendelhető az Oculus Rift új fejlesztői csomagja

    A DK2 névre keresztelt devkit a várakozásoknak megfelelően Full HD felbontású OLED panelt kapott, az új verzió gyakorlatilag a CES-en bemutatott Crystal Cove prototípus publikus változata.

  • A Facebook megveszi az Oculus VR-t

    A Zuckerberg-gőzhenger tovább menetel, egy kétmilliárd dollár értékű üzlet keretében a Facebook az év második felében megveszi az Oculus Rift VR-szemüveget fejlesztő céget. A közösségi oldal ezzel a hardverfejlesztésbe és gyártásba is belép.

  • Oculus Rift: Játékhiányra nem lesz panasz

    A WebGL erejét használva mindössze egyetlen sornyi kódot kell megírni, hogy a játékok a virtuális térbe kerüljenek.

Előzmények