Betiltották az Ubert Indiában

Az egyiknek nem volt érvényes jogosítványa – így szállította az utasokat –, míg egy másik, szintén az Uber szolgálatában álló sofőr a péntek este munkából haza igyekvő utasát erőszakolta meg. Az indiai hatóságok megerősítették: az orvosi vizsgálatok megállapították, hogy a 26 éves indiai nővel akarata ellenére létesítettek szexuális kapcsolatot. A sofőrt előzetes letartóztatásba helyezték, az Ubert pedig betiltották Újdelhiben.

Travis Kalanick, az Uber vezérigazgatója hétfőn nyilatkozatot adott ki, ebben horrorisztikusnak nevezi a pénteken történteket és a teljes csapat együttérzését fejezi ki az áldozat felé. „Mindent megteszünk majd, ismétlem: mindent, hogy elősegítsük, hogy ez a szörnyeteg elnyerje méltó büntetését, illetve hogy támogassuk az áldozatot és családját a felépülésben.”

A probléma rávilágít az Uberhez hasonló online priváttaxi-rendelő rendszerek egyik legnagyobb problémájára: a cégek nincsenek feljogosítva, hogy ellenőrizzék a jelentkező sofőrök iratainak valódiságát. Kalanick nyilatkozatában azt ígéri, együttműködnek majd a kormánnyal, hogy legális úton megtörténhessenek a háttérellenőrzések (büntetett előélet, jogosítvány, stb.) a sofőrnek jelentkezőkkel kapcsolatban.

Több online lap próbálta válaszra bírni az Uber vezetőségét az Indiában bevett felvételi eljárással kapcsolatban a konkrét esetekben, illetve általánosságban is, de a cégnél úgy döntöttek, nem nyilatkoznak a kérdésben.

Kalanick nyilatkozatából erősen kiviláglik, hogy alapvetően nem a saját kiválasztási módszereiket, hanem az indiai rendszert hibáztatja azért, hogy pénteken Újdelhiben egy Uber-sofőr megerőszakolta utasát. Azóta az is kiderült, korábban már ítélték el jogerősen erőszakos viselkedése miatt. Kalanick szerint ha az ilyen információk eljutnak hozzájuk, sokkal hatékonyabban tudják szűrni a leendő sofőröket.

Újdelhi hatósága péntek óta megállás nélkül nyomoz. Megállapították, hogy az autóban nem volt GPS (ez általában nem is feltétel, hiszen az Uber által biztosított iPhone készülékeken van navigáció - a taxikban kötelező), de nagyobb baj az, hogy a személyzet nincs bejelentve, ahogy engedélyük sem volt. Az Uber erre természetesen azzal védekezik, hogy az általuk biztosított eszköz révén minden útról megőrzik a GPS előzményeket.

Az Uber szerint szorosabb együttműködésre és a hatóságok nyitottságára van szükség ahhoz, hogy a múlt hetihez hasonló esetek elkerülhetőek legyenek. Azokban a városokban, amelyekben megjelenik az Uber, sorra tüntettek a klasszikus taxitársaságok, volt ahol szélvédők és orrok törtek, de nem India az első, aki betiltja a San Francisco-i székhelyű, mára 40 milliárd dollár értékűvé duzzadt vállalat szolgáltatásait.

Az Uber Budapesten is megkezdte működését idén ősszel (kb. feleannyiért dolgoznak mint a hivatalos taxisokra vonatkozó rendeletben meghatározott fix tarifa), hazánkban sokkal csendesebben indultak el mint a korábbi, problémássá vált országokban. Ahogy az Uber tanult a piacnyitási hibáiból, Kalanick szerint megfelelő együttműködéssel és a hatóságok segítségével elkerülhetőek a jövőben a hasonló esetek.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

  • Az Uber után a többieket is kitiltja Újdelhi

    Azt felejtették el az internetes taxitársaságok, hogy a szabályok rájuk is vonatkoznak – áll a városi közlekedési osztály indoklásában.

  • Nem kell tovább várni a mai napi Uber botrányra

    Polgári perek, kerületi ügyészek, újabb betiltások a taxigyilkos alkalmazás körül. Thaiföld, Spanyolország, Hollandia a legújabb betiltók listáján. Nem csak a sofőrök miatt.

  • Januártól nem jár francia Uber

    Először hagyták volna, hogy működjön a szolgáltatás, aztán a taxisok kimentek tüntetni. A belügyminisztérium meggondolta a dolgot, mégis kitiltják az utakról a nettaxi-sofőröket.

  • Bostonban is erőszak lett az Uber-fuvarból

    Ráadásul egy éjszaka alatt több nő is hasonlóan járt. A felelősség a sofőré, az Uber segíti a hatóságot, de a felvételi eljáráson nem változtat.

Előzmények