Az emberek nem értik a big tech adatgyűjtésének fontosságát

Erre a világ legrégebbi pénzügyi szervezete, a Nemzetközi Fizetések Bankja figyelmeztetett.

A BIS, vagyis a Nemzetközi Fizetések Bankja (ez a világ legrégebben működő, nemzetközi pénzügyi szervezete) nemrég egy olyan tanulmányt adott ki, amely a cégeket és a magánszemélyeket is arra szólítja fel, hogy értékeljék át a róluk, a közösségi média és a többi big tech, bank által gyűjtött adatok kérdését.

A mobilnet, az okostelefonok, appok és egyéb internetképes eszközök népszerűségrobbanása ahhoz vezetett, hogy a cégek elképesztő mennyiségben gyűjtik, dolgozzák fel és adják el az adatokat. Bár a legtöbb országnak van valamilyen törvénye az adathasználatról, a legtöbb ember még mindig nincs tudatában, hogy mi forog kockán, vagy milyen jogaik vannak az adataikkal kapcsolatban – figyelmeztetett a BIS.

A BIS szerint a kormányzatoknak ki kellene egyenlíteniük a terepet az adatalanyok és az adatbirtoklók között, kötelezi a cégeket a világosabb adatgyűjtési hozzájárulások kérésére, valamint arra, hogy jobban elmagyarázzák, hogyan kezelik az adatokat, ki dolgozza fel azokat, meddig tartják meg, mit osztanak meg.

A legátfogóbb kapcsolódó törvénynek még mindig az európai GDPR-t tartják, de jelezték, hogy azzal is elég sok a probléma – a világ többi részén azonban még rosszabb a helyzet, még az USA-ban is csak államonként és iparáganként változó, össze-vissza szabályozások vannak.

A kiadvány szerint az adatalanyok gyakran egy-egy platformra vagy szolgáltatásra kényszerülnek az adatkezelés miatt, a cégek pedig előszeretettel kombinálják az adatokat például oktatási vagy pénzkereseti információkkal, majd hoznak létre nagyon értékesnek tartott, származtatott adatokat, jóslatokat.

Előzmények