2015-re lehet újra nyereséges a BlackBerry

Megdöbbentő mértékű, összesen mintegy 4,6 milliárd dollárnyi adózás előtti egyszeri leírást könyvelt el a BlackBerry a szeptember-november közötti időszakban, áll a vállalat tegnap nyilvánosságra hozott negyedéves jelentésében. Ebből 1,6 milliárdot tesz ki a raktárban álló telefonok, 2,7 milliárdot pedig a vállalat egyéb vagyontárgyait érintő értékcsökkenés, és 266 millió társítható a költségoptimalizáló és hatékonyságnövelő CORE programhoz. A BlackBerry negyedéves bevétele 1,2 milliárd dollárra esett, ez az előző negyedévhez képest 380 milliós, az előző pénzügyi év harmadik negyedévéhez viszonyítva 1,5 milliárd dolláros visszaesés. A cég már csak bevétele 40 százalékát szerzi készülékértékesítésből, 53 százalék származik a szolgáltatásokból és 7 százalék szoftverekből és egyéb tevékenységből.

A november végével lezárt negyedév során 4,3 millió BlackBerry telefon talált gazdára, ami első látásra egész szép mennyiségnek tűnik, de a vállalat ebből csak 1,9 millió darabra könyvelt el bevételt, ami azt jelenti, hogy 2,4 millió már korábban bekerült az értékesítési csatornába (azaz a kereskedőkhöz és a mobilszolgáltatókhoz). A kezdeti sikerek után a BB 10 operációs rendszert futtató modellek sikere látványosan megtört, a 4,3 millióból mindössze 1,1 millió tartozott az új generációba, 3,2 millió BB 7-es készülék volt.

Az egyszeri költségektől megtisztított eredmény 354 millió dolláros veszteséget mutat (az előző negyedévben 248 millió dollár volt), viszont a BlackBerry készpénzállománya a Fairfax közel egymilliárdos kötvényvásárlásának hála 3,2 milliárdra emelkedett.

Bár az eredmények egyelőre nem ezt mutatják, a pozíciójában nemrég véglegesített vezérigazgató, Jason Chan biztos benne, hogy a vállalat átalakításával és újrapozícionálásával újra nyereségesek lesznek. A BlackBerrynek a jövőben négy nagy, funkcionálisan jól elkülöníthető divíziója lesz: nagyvállalati szolgáltatások, üzenetküldés, QNX-alapú beágyazott rendszerek és készülékek. Az új szervezeti struktúrában nagy hangsúlyt kap a szoftverek és szolgáltatások fejlesztése, a készülékekhez kapcsolódó tevékenységet viszont “hatékonyabb üzleti modell” mentén fogják kezelni. Ennek része a világ legnagyobb elektronikai bérgyártójával, a Foxconn-nal kötött ötéves stratégiai partneri megállapodás, melynek értelmében a kínai óriás nem csak a gyártásban, hanem a tervezésben és fejlesztésben is részt fog venni, valamint a házasságból születő telefonok raktárkészletének menedzselését is a Foxconn fogja végezni. A megállapodás első kézzel fogható eredménye egy, az indonéz piacra szánt és valamikor 2014 első felében megjelenő olcsó telefon lesz. Ezzel és a szervezet funkcionális egységekre való bontásával a BlackBerry lényegében lerakta a divíziók akár egyenkénti értékesítésének alapjait, miközben lehetővé tette, hogy a vállalat azokra a területekre koncentráljon, ahol kicsi de meghatározó szereplőként lehetőség és esély van megfordítani a cég évek óta tartó hanyatlását.

A már bejelentett és elindított működési és szervezeti változásokkal egyértelmű irányt jelöltünk ki a BlackBerry számára, ami lehetővé teszi, hogy a következő évben pénzügyileg újra eredményes legyen. - nyilatkozta Jason Chen vezérigazgató, aki a további leépítéseket is megpróbálja elkerülni.

Azóta történt

Előzmények