Vádat emeltek a Boeing 737 Max tesztpilótája ellen

A gyanakvó kívülállónak úgy tűnhet, hogy a nagykutyák egy alkalmazottal vitetik el a balhé nagyobb részét.

Az amerikai Igazságügyi Minisztérium tegnap jelentette be, hogy csalás miatt vádat emelnek a Boeing volt vezető tesztpilótája ellen.

Mark A. Forkner a tesztcsapat vezetője volt, így ő felelt az FAA, a szövetségi légifelügyelettel való kapcsolattartásért, ő tájékoztatta a repülőgépek, így a 737 Max műszaki paramétereiről a felügyelet értékelő csoportját (FAA AEG), akik a szakvélemény alapján határozták meg, hogy az új típus biztonságos üzemeltetéséhez a pilótáknak milyen minőségű és mennyi továbbképzésre van szükségük.

Mint az IT café is többször beszámolt róla, a 737 Max két súlyos balesetet is szenvedett 2018-ban, illetve 2019-ben, ezekben összesen 346 ember halt meg. Az hamar világossá vált, hogy a repülésvezérlés egyik új eleme volt a katasztrófák közvetlen oka, ugyanis az MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) nevű rendszer váratlanul úgy aktiválódott (indokolatlanul lenyomta a gépek orrát), hogy az ellen a meglepett pilóták semmit sem tudtak tenni – emellett felmerült egy másik, ezt kiegészítő lehetőség is, egy szoftverhiba, melyet elkezdtek vizsgálni, de erről egyelőre nincs híradás.

Forknert azzal vádolják, hogy ő már 2016-ban felfedezett egy fontos változást az MCAS-ban, ám ezt az információt visszatartotta az FAA AEG (így a vállalat ügyfelei, vásárlói) elől is, vagyis ez az információ nem is került bele a pilóták továbbképzési tananyagába, sőt maga az MCAS sem volt tananyag, meg sem említették. Az ügyész állítása szerint Forknert az motiválta, hogy megtakarítson több tízmillió dollárt a Boeing számára, ám tette súlyosan veszélyeztette a repülésbiztonságot, mivel sem az FAA, sem a pilóták, sem a vásárlók nem jutottak hozzá egy fontos információhoz.

Maga a cég az év elején, felelősségét elismerve már kiegyezett az ügyészséggel, hogy 2,5 milliárd dollár kifizetése után lezárják az ellenük folyó büntetőeljárást, emellett szorosabb együttműködést ígértek az FAA-vel. Ugyanakkor Forkner, ha az összesen hatrendbeli csalásban bűnösnek találják, akár 100 év börtönt is kaphat.

Előzmények