Négy IT-cég van Európa legértékesebb márkáinak listáján

A Európai Védjegyintézet (European Brand Institute) által Bécsben közzétett eurobrand2010 címet viselő európai márkaértékelési tanulmányban összesen 24 ország 16 iparágának 3000 kereskedelmi márkáját vizsgálták meg.

A jelentés szerint Európa legértékesebb cégmárkái a következők:

  1. LVMH (27,638 milliárd euró)
  2. Nokia (25,331 milliárd euró)
  3. Vodafone (25,318 milliárd euró)
  4. INBEV (23,604 milliárd euró)
  5. Unilever (22,212 milliárd euró)
  6. Telefónica (21,880 milliárd euró)
  7. Nestlé (19,563 milliárd euró)
  8. Deutsche Telekom (18,001 milliárd euró)
  9. SABMiller (17,572 milliárd euró)
  10. Mercedes-Benz (16,940 milliárd euró)

Gerhard Hrebicek, az Európai Védjegyintézet igazgatója a következőkben foglalta össze a felmérés fő eredményeit: a cégmárkák értéke a gyógyszer-, egészségügyi és biotechnológiai ágazatokban növekedett a legnagyobb mértékben; a legnagyobb márkaérték-növekedést (+34,6%) a brit GlaxoSmithKline érte el, amelyet a Sanofi Aventis (+19,1%) és a Novartis (+11,6%) követ. A válság legsúlyosabban az autógyártókat (–14,1%), illetve a számítástechnikai és technológiai ágazatokat (–14,5%) érintette; a pénzügyi szolgáltatók átlagosan 10,8%-ot vesztettek márkaértékükből: a vesztesek közt első helyen az RBS (–36%) áll, mely után az UniCredit (–29,7%) és a Deutsche Bank (–29,9%) következik.

A márkaértékek kevésbé érzékenyen reagálnak a gazdasági változásokra, mint a tőzsdei árak, írja Hrebicek. A tőkepiacokon a márkaértékek stabilabbaknak mutatkoznak, mint a vállalkozások cégérteke. A legértékesebb cégmárkájú vállalatok hamarabb magukhoz tértek a válságot követően, sőt, egyes ágazatokban további növekedési lehetőségek mutatkoznak a tőkepiaci értékben. Az ismert cégmárkájú társaságok cégértéke gyorsabban nő a tőzsdeindexnél: pl. az eurobrand2010 top 10-es listáján az erős cégmárkával rendelkező cégek átlagos cégértéke 32,1%-kal emelkedett, míg a DAX-index ugyanezen időszakban csak 22,6%-os növekedést mutatott.

Előzmények