Brandválság: tényleg megéri a névért kifizetni annyit?

Az Interbrand piackutató cég közzétette 2009-es (a 2008. július 1-jétől 2009. július 1-jéig tartó időszakot figyelembe vevő) vizsgálatának eredményeit, mely a világ legelismertebb márkáinak értékét igyekszik meghatározni, a pénzügyi mutatók mellett elsősorban a bizalmi index alapján, tehát nemcsak az üzleti adatokat veszik figyelembe, hanem azt is, hogy egy-egy adott „brand” a fogyasztói szokások alapján milyen helyet foglal el a piacon.

A márka önmagában igen hasznos része a piacgazdaságnak, hiszen jelentős mértékben megkönnyíti egy vásárló életét, akinek nem szükséges végigjárnia hosszú utakat ahhoz, hogy megbízható, biztos háttérrel (támogatás, garancia stb.) megtámogatott terméket vegyen, vagyis fontos szerepe van a kereskedelemben – mindaddig, amíg a „névfedezet” hitele érvényes.

A mostani kutatás rávilágít, hogy a vásárlók a válságnak köszönhetően romló anyagi helyzetük miatt elkezdtek azon gondolkodni, hogy (főképp a pénzügyi területen érdekelt vállalatoknál) egy adott márkával jelzett termékért, szolgáltatásért vajon miért voltak hajlandóak irreálisan nagy összegeket kifizetni, vagy hogy a korábban oly megbízhatónak ítélt brand valóban megérdemli-e azt a bizalmat. Vagyis – legalábbis a nyugati országokban – a gazdasági nehézségek miatt bizonyos mértékig felerősödött a tudatos vásárlásra való törekvés, a korábban „hát ezt XY cég csinálta, az csak jó lehet” mentalitás kissé visszaszorult. Ez a teljes piacra kivetítve azt jelenti, hogy a korábban már önmagában a márkanévvel elért eredmények kisebbek lettek, a válság újrastrukturálja a „brandpiacot”. Szintén jelentősen visszaestek a megbízhatósági listán azok a cégek, amelyek akár egyszeri, akár sorozatos állami segítségre szorultak a talpon maradáshoz (a bankok mellett tipikusan ilyenek az amerikai autógyárak).

Ez azonban az első száz cég esetében látszik csak, az élmezőny gyakorlatilag változatlan évek óta: a kis lépésekben megújuló Coca-Cola 2000 óta őrzi első helyét. Őket szokás szerint követi a rangsorban két IT-vállalat, az IBM és a Microsoft. Mindhármukra (s általában az élmezőnyre) jellemző, hogy folyamatos, ám nem túl drasztikus lépésekkel biztosítják az innovációt, s ez megnyugtatja a fogyasztókat. Az élbolyból a legdinamikusabb növekedést a Google produkálta, akik most már a hetedik helyen tanyáznak.

A 10-es lista:

  1. Coca-Cola
  2. IBM
  3. Microsoft
  4. General Electric
  5. Nokia
  6. McDonald’s
  7. Google
  8. Toyota
  9. Intel
  10. Disney

Azóta történt