Az egészségügyi vezetők szerint a távorvoslás még kiaknázatlan terület

A Cisco a közelmúltban megrendezett Egészségügyi Világkongresszuson ismertette az egészségügyi ágazat megújításáról szóló globális, egészségügyi vezetők körében végzett felmérés eredményeit. A Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) megbízásából a Princeton Survey Research Associates International (PSRAI) által készített internetes felmérés legfontosabb megállapítása, hogy az egészségügyi ágazat átfogó megújítása leginkább az egészségügyi szakemberek közötti együttműködés javításától és információmegosztástól várható.

A válaszadók a következő területeket emelték ki:

  • az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésben az esélyegyenlőségre megfelelő hangsúly kerüljön
  • az egészségügyi erőforrások hatékonyságát maximalizálni kell
  • folyamatos minőségi ellátást kell biztosítani

Arra a kérdésre, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak az egészségügy átalakítására, megújítására, a válaszadók azt felelték, hogy a technológia felhasználásával megvalósítható innováció és a távorvoslási megoldások terén várnak jelentős áttörést. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezett egészségügyi vezetők határozottan kiállnak a távorvoslási modellekkel megvalósítható fejlesztések mellett.

Középpontban a szakemberek közötti együttműködés

A kutatás szerint számos technológiában nagy lehetőségek rejlenek, de a hangsúlyt mégis az olyan integrált egészségügyi megoldásokra kell helyezni, amelyek megkönnyítik az együttműködést a hatékonyabb diagnosztizálás, kezelés és ellátásszervezés érdekében:

  • Az egészségügyi szolgáltatások biztosítása terén a vezetők 35 százaléka számára az egészségügyi szakemberek és kapacitások elosztása jelenti a legnagyobb kihívást
  • A másik kiemelkedő probléma a válaszadók 20 százaléka szerint az, hogy nem áll rendelkezésre elegendő számú egészségügyi szakember
  • A legjelentősebb, átfogó problémákat tekintve a vezetők a hatékonyságot és a minőségi ellátást az „állam számára megfizethető egészségügyi szolgáltatások nyújtása” elé sorolták

A válaszadók határozottan támogatják a távorvoslást, de jelentős különbséget látnak a már ismert lehetőségek és a jelenleg alkalmazott módszerek között. A válaszadók mindössze 4 százaléka jelentette ki, hogy „nincs égető szükség a távorvoslásra”. Csak 9 százalékuk gondolja úgy, hogy a digitális adatok és képek megosztása napjainkban nagyon gyakori, és csupán 4 százalékuk gondolja ugyanezt az infokommunikáció segítségével folytatott szakmai együttműködésről.

Cselekvési tervek

A felmérés az olyan új, nemzeti programokban rejlő lehetőségeket is vizsgálta, amelyek keretében a távorvoslás választ adhatna a legfontosabb kihívásokra. Többek között:

  • Nemzeti egészségügyi központok („Center of Excellence”): ezek a központok konzultációt, orvosi vizsgálatokat és ellátásszervezési támogatást nyújthatnak a fekvőbeteg-, járóbeteg-, közösségi és otthoni ellátás esetén is
  • Többletkapacitás biztosítása távorvoslás révén: a természeti katasztrófák (földrengések, szökőárak, járványok) miatt az egészségügy szolgáltatások iránti hirtelen megnövekvő igény rávilágít a tervezés és a felkészülés szükségességére
  • Más helyszínen tartózkodó szakemberek bevonása az egészségügyi ellátásba: szükség esetén távoli szakértők bevonása révén az egészségügyi dolgozók, ápolók kezelhetik az egyszerűbb problémákat, és magasabb színvonalú ellátást nyújthatnak

A kormányoknak, az egészségügyi szakembereknek és a magánszektor szervezeteinek fontos szerep jut az egészségügyi ellátás biztosításában. A válaszadók szerint a kormányok legfontosabb feladata, hogy létrehozzák az egészségügyi fejlesztésekhez szükséges technológiai infrastruktúrát. A magánszektor egészségügyi szervezetei az állami és a magánszektor közötti partnerségek kialakításában játsszák a legjelentősebb szerepet. Az egészségügyi szakemberek és szakmai szervezeteik együttműködhetnek a kormányokkal a távorvoslás kiépítését akadályozó korlátok megszüntetésében.

Azóta történt

Előzmények