Dinamikusan bővül az európai online reklámpiac

Bár egyes szakértői vélemények szerint a kedvezőtlen gazdasági helyzetből fakadóan a hagyományos médiumokhoz irányuló reklámköltéseit a legtöbb cég jelentősen visszafogta tavaly, az európai online hirdetési piacra a jelek szerint nem hatottak a lassító folyamatok, derül ki az Európai Interaktív Hirdetési Iroda által levezényelt és a PricewaterhouseCoopers elemzőcég értékelésén alapuló tanulmányból.

A 16 országra kiterjedő felmérés szerint az európai online hirdetési piac tavaly 11,2 milliárd eurót ért, miközben a cégek 2006-ban ennél jóval kevesebbet; csupán 7,2 milliárd eurót költöttek webes reklámozásra. A tengerentúlon mindeközben 2006-hoz képest nagyjából egynegyedével többet; 14,5 milliárd eurónak megfelelő dollárt költöttek online hirdetésre, az európai online reklámpiac tehát fokozatos felzárkózást mutat – áll a ma publikált tanulmányban.

A tavalyi 11,2 milliárdos összegnek csaknem a kétharmadát, 7,3 milliárd eurót a három legnagyobb piacon; Franciaországban, Nagy-Britanniában és Németországban fordították online reklámozásra a vállalatok, ezzel együtt több kisebb régiós reklámpiac is jelentős növekedést ért el a 2006-os számokkal összehasonlítva (a jelentés a rendre 91, 55 és 49 százalékos bővülést elért Görögországot, Spanyolországot és Szlovéniát emeli ki). Az internetes reklámköltések tavaly összesen tíz európai országban haladták meg vagy érték el a teljes reklámbüdzsé tíz százalékát – az arány ezeken belül Hollandiában a legmagasabb (18,5 százalék) és Lengyelországban a legalacsonyabb (10 százalék).

A jelentésből az is kiderül, hogy a cégek országonként egy internetezőre lebontva éves szinten mennyi pénzt fordítottak reklámcélra: ezt a listát Norvégia vezeti, ahol 133,2 eurónyi reklámköltés jutott tavaly minden egyes internetezőre, a második helyen Nagy-Britannia áll 120,8 euróval, míg a dobogó legalsó fokára az internetpenetrációban egyébként élen járó Dánia került 109,5 euróval, 80,6 eurós összesített átlag mellett.

„A hagyományos médiumok némelyikénél megfigyelhető visszafogott költések ellenére az európai online reklámpiac töretlenül növekszik. Ez nem csak és kizárólag a kisebb piacok jelentős növekedéséből fakad, hanem a nagyobb, fejlettebb régiókban is megfigyelhető a trend, hogy a cégek a hirdetési büdzséjüket az online felületekre csoportosítják” – kommentálta a számokat Alain Heureux, az iroda vezetője.

Azóta történt

Előzmények