Draskovics: mobilcégek, alapítsatok bankot!

A mobiltelefonon történő banki ügyintézéshez, azaz a mobilbankoláshoz miért van szükség egy távközlési szolgáltató és egy hitelintézet együttműködésére, miért nem csinálja azt egyedül a mobilcég? – tette fel a kérdést Draskovics Tibor az Internet Hungary konferencia zárónapján. A volt pénzügyminiszter – jelenleg az MVM Rt. elnöke – egy beszélgetésen kifejtette: ha a brit Tesco is hitelkártyát bocsát ki, illetve a nagy amerikai autógyártók nyereségének döntő részét a pénzügyi tevékenység adja, a mobiltelefon-szolgáltatók is létrehozhatják saját bankjukat ahelyett, hogy egy pénzügyi szolgáltatóval kooperálnának. Ehhez a számítástechnikai hálózat, infrastruktúra és a kiterjedt ügyfélállomány már megvan.

A prepaid mint bankbetét

Draskovics Tibor hozzátette: bizonyos értelemben már ma is végeznek pénzügyi szolgáltatásokat a mobilcégek, hiszen a feltöltőkártya felfogható egyfajta bankbetétként, míg a számlát utólag fizetők esetében a társaság lényegében hitelez. Ezt továbbfejlesztve a mobiltársaságok saját bankjai egyszerűbb és a jelenleginél lényegesen olcsóbb szolgáltatásokat nyújthatnának, miközben a mobilcég kihasználhatná a meglévő infrastruktúrából és ügyfélbázisból adódó szinergiákat, ráadásul a hitelintézetek felé fizetendő díjat is megspórolná.

Fapados mobilbank a háttérben

Egy ilyen egyszerű („fapados”), olcsó, a felhasználó igényeihez jól igazodó, és persze legalább a ma megszokott biztonságot nyújtó mobilbank sikeres lehetne – véli Draskovics. Szerinte ha akarnak, a mobilszolgáltatók könnyedén létre tudnák hozni saját bankjukat. Ezzel a fogyasztó akár nem is találkozna közvetlenül, csak annyit tapasztalna, hogy mobilszolgáltatóján keresztül könnyen tud átutalni, számlákat kifizetni, stb.

Megéri a saját bank?

Az ügyfelek a bankoktól várják a hagyományos banki szolgáltatások nyújtását – vélekedett Bunna Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletfejlesztési vezetője, aki szerint e téren a jogi szabályozás mellett a kulturális, tradicionális háttér is fontos. A szakember úgy véli, a mobiloperátoroknak és a hitelintézeteknek együtt kell működniük, mert olcsóbb a bankok hagyományait egy „házasságba” betenni, mint azokat újból felépíteni. Üzleti kérdés, hogy a mobilszolgáltató bankot kíván-e alapítani, vagy inkább kooperál. Megfontolandó, hogy amennyiben a bankok a mobilszolgáltatóktól megszokott rugalmasságot tudják nyújtani, érdemes-e bankalapításba tőkét fektetni – hívta fel a figyelmet a banki szakember.

Azóta történt

Előzmények