Egyelőre alig döcög a Blu-ray szekere

Elemzők szerint az asztali Blu-ray lejátszók első negyedéves forgalma jelentősen elmaradt a várttól, annak ellenére, hogy a rivális HD DVD szabvány végül alulmaradt a Sony által gründolt megoldással szemben. Többen azért nem vesznek új generációs készüléket, mert jól bevált DVD-lejátszójukkal is teljesen elégedettek, bár az elsődleges visszatartó erő továbbra is a magas fogyasztói ár – az árak márpedig a formátumháború lecsengése ellenére egyelőre nem csökkennek, hanem éppen ellenkezőleg: nőnek.

Bár az új technológia ismertsége egy korábbi felmérés szerint rohamosan nő, az eladások a jelek szerint nem követik a népszerűségi mutatókat: idén januárhoz képest februárban az asztali Blu-ray lejátszók forgalma mintegy 40 százalékkal csökkent a technológia legnagyobb felvevőpiacának számító Egyesült Államokban – derül ki az NPD piackutató április végén publikált jelentéséből. A februári eladási adatokat csak 2 százalékkal tudták felülmúlni a gyártók márciusban, ami különösen kiábrándító teljesítménynek tűnik annak fényében, hogy a Toshiba éppen az év második hónapjában jelentette be, hogy kihátrál a HD DVD lemezformátum mögül, azaz a Blu-ray konkurens technológia nélkül maradt.

A harc a jelek szerint mégsem ért véget, a Blu-ray Disc Szövetség HD lemezformátumának most az előző generációs technológiát, a DVD-t kell viszonylag rövid időn belül földbe döngölnie – még mielőtt az online tartalomszolgáltatás világméretű terjedése végképp háttérbe szorítja a boltokban beszerezhető filmes adathordozókat. Márpedig a kezdeti kilátások egyelőre nem túl kedvezőek: „A vásárlók továbbra sem látják indokoltnak a jobb minőségű és több extra funkciót kínáló Blu-ray-ért kért magas prémium összeget” – hívja fel a figyelmet az elsődleges problémára Ross Rubin, az NPD elemzője. A készülékeket gyártó cégek mellett a stúdióknak is akad tennivalójuk, nekik a forgalom fellendítéséhez a kiadványok választékát kell bővíteniük: „A gyártók és forgalmazók számára az év végi ünnepi szezon lehet a legjobb alkalom arra, hogy váltásra ösztönözzék a vásárlókat, feltéve, hogy több lesz az elérhető tartalom” – emlékeztet a szakember.

Samsung DVD-1080P7: DVD-lejátszó HDTV-k mellé
Samsung DVD-1080P7: DVD-lejátszó HDTV-k mellé

Az asztali DVD-lejátszók közt ráadásul egyre több olyan, digitális (HDMI) kimenettel is rendelkező készülék akad, mely képes átméretezni, vagy „felkonvertálni” (upscaling) a videojelet, ezzel az eredetileg 480 vagy 576 soros DVD-k képét a lapostévék 720 vagy 1080 soros felbontásához igazítva. Bár ezek a lejátszók a konvertálás ellenére sem adnak olyan részletes képet, mint új generációs társaik, a vásárlók körében így is egyre népszerűbbek, forgalmuk egy negyedéven belül öt százalékot emelkedett, miközben a hagyományos asztali DVD-k eladása meredeken zuhan.

Egy korábbi elemzői becslés szerint év elején 10,3 millió amerikai otthon rendelkezett valamilyen HD-lejátszóval, beleértve a Sony új generációs játékkonzolját, a PlayStation 3-at, mely Blu-ray olvasóként is működik. A HD-lejátszók penetrációja így nagyjából 9 százalékos, szemben a DVD-lejátszók 91 százalékos elterjedtségével. A jelenleg rendelkezésre álló adatok szerint az Egyesült Államokban 113,9 millió háztartásban működik televíziókészülék, amelyeknek 39 százaléka, azaz nagyjából 44 millió HD-kompatibilis berendezés.

Szakemberek egybehangzó véleménye szerint ahhoz, hogy a Blu-ray technológia igazán megvillanthassa foga fehérjét, a HDTV-k piacának is erősödnie kell. Az újgenerációs szabvány e tekintetben nehezebb helyzetben van, mint anno a DVD volt, mely egy hagyományos katódsugárcsöves televízióval is jóval élvezhetőbb képet produkált, mint a VHS.

Azóta történt

Előzmények