A nyersanyagok miatt torpanhat meg az elektromos autók ipara

Szakértők szerint a törékeny ellátólánc és a geopolitikai feszültségek párosa könnyen gátat szabhat az elektromos autókba szánt akkumulátorok gyártásrobbanásának.

A S&P Global Mobility arra figyelmeztet, hogy bár az elektromos autók akkumulátorainak gyártását gyors ütemben fokozzák (gyakorlatilag napi szintűek az új akkugyárakról szóló bejelentések az USA-ban és az EU-ban is), a törékeny ellátólánc és a geopolitikai feszültségek együtt megállíthatják ezt a robbanékony trendet és terjedést, ezzel pedig lelassítva az EV-k terjedését is.

A szervezet szerint a gyártók komoly fejfájással küzdenek majd, amikor egymással versengenek a nyersanyagokért. A lítium-ionos akkumulátorok iránti éves kereslet 2030-ra már elérheti a 3,4 TWh-t. Ezzel egyszerre a kritikus fémek árai egyre csak emelkednek, ami a beszállítók és gyártók nyereségét is veszélyezteti, miközben az alkatrészek és járművek árai is tovább emelkednek.

Azt mondják, a lítium, nikkel, kobalt és hasonló anyagok nem jelennek csak úgy meg, majd változnak EV-akkuvá. A folyamatnak pedig több olyan pontja van, ami elakadhat.

A Reuters korábbi összefoglalója szerint a világ nagyobb autógyártói közel 1200 milliárd dollárt költenek el 2030-ig EV-k millióinak fejlesztésére és gyártására, valamint az akkumulátorokra és nyersanyagokra. Ez hatalmas növekedést követel, a számítások szerint 2030-ban csak a Teslának 139 ezer tonna nikkelre lesz szüksége.

Egy másik jelentésben pedig azt taglalják, hogy a robbanásszerű terjeszkedés árnyoldala az EU-ban, hogy a befektetők nem adnak elég tőkét a helyi startupoknak, így az itteni EV-akkugyártás alapvetően a piacot uraló ázsiai cégekre épít.

Azóta történt

Előzmények