Sokat veszítenek az EU-s bankok a gyenge IT-szolgáltatások miatt

Nagy divat az IT-s outsourcing, de a gyenge szolgáltatások miatt az EU-s bankok rengeteg pénzt veszítenek.

Az Európai Központi Bank tájékoztatása szerint eurómilliókat veszítenek az EU-s bankok azért, mert a technológiai partnereik cserben hagyják őket. Nagy divat ugyan az IT-s outsourcing, de sok gondot okoz. Az EKB ezzel egyszerre a kiberkockázatok kezelésének hiányosságaira is felhívja a figyelmet.

Az EKB igyekezett tesztelni, hogy a bankok mennyire felkészültek a kibertámadások ellen, mi a helyzet az öregedő rendszerekkel, illetve a partnerek teljesítik-e azt, amit ígértek. Utóbbi kapcsán arra jutottak, hogy sokszor nem, és ez tavaly 148 millió euróba került a bankoknak, ami 360 százalékkal több ilyen jellegű veszteség, mint egy évvel korábban. Mindez a gyenge minőségű vagy épp elérhetetlen, kiszervezett szolgáltatásoknak köszönhető. Általában kis számú, de annál nagyobb hatású eseményből adódik ez össze, és az EKB szerint a szolgáltatópartnerekkel szembeni függőség kockázatkezelését nagyon szükségessé teszi.

Az EKB szerint ezek a veszteségek nem az egész szektort jellemzik ugyan, de a kiszervezések során általában nem teljesítik az IT-biztonsági követelményeket, pedig egyre több mindent visznek a felhőbe. Már 2022-ben 56 százalékkal többet költöttek ilyen célokra.

Az EKB szerint alapvető, súlyos és a vártnál nagyobb hiányosságok vannak a bankoknál kiberbiztonság terén. Sok intézmény nem azonosította a kockázatokat, és rendszereik sincsenek a problémák érzékeléséhez és elhárításához. Azonnali és konkrét lépéseket sürgetnek, célirányzott javaslatokkal segítik a bankokat.

Azóta történt

Előzmények