Az európai adatvédelmi hatóság (EDPB) egyetért Norvégiával, így kiterjeszti az ott érvénybe lépett tiltást az EU 30 országára és az Európai Gazdasági Térségre, ami a Facebook és az Instagram viselkedésalapú hirdetéseinek tiltását illeti.
Az ilyen célzott hirdetéseket a felhasználók adatainak begyűjtésével tudják szórni, azonban a tevékenység tiltása nagy gondot okozhat a Metának, amely többször ellenezte az intézkedést.
Amennyiben a Meta nem működik együtt, a norvégok szerint a globális árbevételük 4 százalékára büntethetik őket. Az EDPB döntése nyomán az ír adatvédelmi hatóságon a sor, hogy végleges tiltást rendeljen el a cég viselkedésalapú reklámjainál, az EDPB szerint erre két hete van.
A Meta jelezte: már többször közölték, hogy választási lehetőséget adnak a célzott reklámokhoz való hozzájáruláshoz, ráadásul előfizetéses, reklámmentes modellel elégítenék ki az előírásokat. Az EDPB is hetek óta tud erről a Meta szerint, és egyeztetnek is egy kielégítő megoldásról. A mostani döntés szerintük figyelmen kívül hagyja a gondos együttműködést.
Eddig a Meta ügye csak Norvégiában volt érvényes, a napi 90 ezer dolláros büntetés sem volt kibírhatatlan a cég számára – de ha az EU végleges tiltást vezet be a témában, akkor a GDPR megszegése miatt az éves árbevétel 4 százalékát is kiszabhatják bírságként.
A norvégok szerint az intézkedés 250 millió európai Facebook- és Instagram-felhasználót érint.