A Facebook kifizette a rekordbírságot, de perel

A hatályos jogszabályok szerint nem volt mód a halasztásra, de közigazgatási per indítható.

December elején számolhattunk be arról, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és Súgóközpontjában: a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért. A GVH történetének legnagyobb, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírságát, 1,2 milliárd forintot szabott ki a vállalkozásra.

A határozatban 30 napos határidő szerepelt, és decemberben a mértékadó jogászok egyöntetűen azt mondták, hogy a Facebook semmiképp sem kerülheti meg a fizetést, akkor sem, ha vitatja a döntést. Mivel ez a határidő már rég lejárt, és nem érkezett híradás az ügyről, megkérdeztük a GVH-t, hogy az amerikai vállalat eleget tett-e kötelezettségének.

A versenyhivatal illetékese érdeklődésünkre közölte, hogy a Facebook január közepén megfizette a rá kirótt bírságot, ugyanakkor élt a jogorvoslat lehetőségével. Mint a határozatban szerepel: „A határozat ellen a kézhezvételtől számított 30 napon belül közigazgatási per indítható. A keresetlevelet a Gazdasági Versenyhivatalnál kell benyújtani elektronikusan az erre rendszeresített űrlap használatával, mely a Gazdasági Versenyhivatal honlapján érhető el. A Gazdasági Versenyhivatal a keresetet az ügy irataival együtt továbbítja a közigazgatási perre hatáskörrel és illetékességgel rendelkező Fővárosi Törvényszéknek. A törvényszék eljárásában a jogi képviselet kötelező.”

A Facebook tehát megindította a közigazgatási pert, de ennek részleteiről – tudtuk meg a GVH illetékesétől – egyelőre nem adhatnak tájékoztatást: „A keresettel kapcsolatban a bírósági eljárás lezárultáig nem érhető el nyilvános dokumentum.”

Azóta történt

Előzmények