Facebook Places: újabb forradalom kezdődött

Ahogyan már korábban megszellőztették, tegnap a Facebook vezetői igen nagy felhajtással mutatták be új szolgáltatásukat, a helyzetmeghatározás lehetőségét. Ez röviden azt jelenti, hogy a megfelelő eszközzel (elsősorban okostelefonnal rendelkező) felhasználók most már azt is tudathatják egymással, hogy épp hol tartózkodnak.

Ezek a szolgáltatások már igen nagy mértékben elterjedtek és roppant népszerűek is, ám nem volt véletlen a hatalmas médiaérdeklődés a tájékoztatón, ugyanis a világ legnagyobb közösségi oldala, a már több mint félmilliárd taggal rendelkező Facebook integrálta rendszerébe a geolokációt, melyet Facebook Placesnek neveztek el.

Az egyelőre csak az Egyesült Államokban elérhető Places kezdetben az oldal iPhone-os változatán fog működni, ennek az alkalmazásnak a frissítésével jutnak hozzá a felhasználók a lehetőséghez. A más típusú, de a HTML 5-öt és a geolokációt támogató okostelefonok tulajdonosainak el kell látogatniuk egy weboldalra (touch.facebook.com), ahol majd hamarosan megjelenik az „add Places” link, illetve más alkalmazások letöltésének lehetősége.

Nagyon úgy tűnik, hogy a korábbi támadásokból okulva a Facebook óvatosabb volt adatvédelmi ügyben is, ugyanis – valójában természetes módon – nem alapértelmezett a szolgáltatás, engedélyezni kell az adatmegosztást (opt-in). Ha felhasználó engedélyezi, akkor alapértelmezésben a barátai kapják meg a tartózkodási helyét, az ennél szélesebb körnek szóló információközlés újabb döntést és engedélyezést igényel. Létrehoztak egy „itt vagyok” (here now) eszközt is, mely azt teszi lehetővé, hogy az adott helyen ki van még ott, aki nem barát, de szintén használja a Placest, és engedélyezte ezt a funkciót. (Ez a megoldás sikerre van ítélve, egy új őrület veheti kezdetét – a szerk.)

Facebook Places

Abban a piaci szakértők egyetértenek, hogy új korszak kezdődik, mivel a technológia lehetőségei ma még szinte beláthatatlanok az üzleti világ számára is, hiszen egy adott helyen lévő cég a fizikailag közelben lévő felhasználókat közvetlenül, a Facebook-profil alapján veheti célba (ahogy ez már teljesen elfogadott és bejáratott módszer annál a két geolokációs szolgáltatást nyújtó cégnél, melyet a Facebook most csendben magába olvasztott), például különleges ajánlatok a szolgáltatás használóinak. A bemutatón a cég vezetői el is mondták, hogy egy hatalmas vállalkozás kezdeti lépéseit teszik meg, terveik nagyra törőek, a most formálódó üzleti megállapodások (éttermekkel és üzletekkel) még nagyon keveset mutatnak meg a lehetőségekből. A már működő megoldásoktól ez a technológia eltér abban is, hogy – hiszen rendelkezésre áll egy adatbázis – nem dobál fel majd mindenféle üzleti ajánlatokat az alkalmazás, hanem a szoftver igyekszik kitalálni, hogy az illetőt mi érdekelheti leginkább. Az igen lényeges, hogy a Places nem egy egyszerű alkalmazás, hanem platform, amelynek bővítésébe be kívánják vonni a külsős fejlesztőket is, hogy így tegyék gazdagabbá és erősebbé a kínálatot.

A különösen hangsúlyosan emlegetett adatvédelem nem elégített ki mindenkit, az aggódók szinte azonnal reagáltak, s máris él egy olyan weboldal, ahol a különféle beállításokat magyarázzák el a felhasználóknak, hogy valóban csak akkor és úgy osszák meg adataikat, amikor és ahogy akarják.

Azóta történt

Előzmények