Google-adón gondolkodnak a franciák

Egy, a francia kormány megrendelésére készített tanulmány azt javasolja, hogy Párizsnak meg kellene adóztatnia a Google és a többi nagy amerikai internetvállalat helyi reklámbevételeit. A „Google-adóból” – a tervet ugyanis máris így emlegetik – befolyó, évi több tíz millió eurósra becsült bevételből az írókat, zenészeket és művészeket támogatnák.

A beszámolók szerint Nicholas Sarkozy azt kérte az illetékes minisztériumoktól, hogy mérjék fel a javaslat megvalósításának lehetőségeit. „Jelenleg e vállalatok abban az országban adóznak, ahol a székhelyük is található, miközben a mi hirdetési piacunkból is nagy szeletet hasítanak ki” – mondta a francia elnök, aki a riport azon javaslatát is támogatja, mely a Google reklámpiaci dominanciájának versenyügyi vizsgálatát sürgeti.

A felvetések között az internetszolgáltatók megadóztatása is szerepel, a bevételt itt is a neten működő üzleti modellt egyelőre kitalálni képtelen kreatív iparágak támogatására fordítanák. Például a magától döcögősen induló internetes zeneértékesítés megsegítésére államilag támogatott zene-előfizetési konstrukciókat vezetnének be. Sarkozy azt ígérte: a kormány hajlandó lenne finanszírozni olyan utalványokat – akár értékük 50 százalékáig is –, melyeket a fiatalok dalok internetes vásárlására használhatnának. E kártyák már a nyáron megjelenhetnek – tette hozzá.

A hírre reagálva az Európai Bizottság (EB) azonnal jelezte: ha Franciaország kitart a javaslat mellett, vizsgálatra számíthat, mert az állami támogatásra vonatkozó szabályozás szerint meg kell majd nézni, hogy a piaci vállalatok központi támogatásával nem sérül-e a verseny.

A tanulmány egyik szerzője – Jacques Toubon egykori kultusz- és igazságügy-miniszter, illetve Guillaume Cerutti, a Sotheby’s párizsi irodájának vezetője mellett – az a zenei producer, Patrick Zelnik, aki a francia first lady több dalának kiadásában közreműködött – jegyzik meg a beszámolók.

Előzmények