Hazugságon kapták a Google-t

A Google virtuális sétákat kínáló szolgáltatása, a Street View kapcsán rövid története során számtalan jogi természetű, adatvédelmi aggály támadt fel, így a világ sok országában indult vizsgálat e problémák feltárására és tisztázására. A vizsgálatok különféle eredményekkel jártak, akadt, ahol elmarasztalták vagy módosításra kötelezték a céget, akadt, ahol nem állapítottak meg törvénysértést. A vállalat otthonában, az Egyesült Államokban másfél évig folyt az eljárás, melynek végén megállapították, hogy a Google a Street View-val nem sértett ugyan törvényt, de a vizsgálat során akadályozták a távközlési felügyeletet (FCC) munkáját, így pénzbüntetést róttak ki rájuk.

Igazi botrányt az egész világon, így az USA-ban is az okozott, hogy a Street View fényképező autói egyebek mellett a fogható wifijeleket is regisztrálták és gyűjtötték. Az FCC azért volt elégedetlen, mivel a Google jó darabig nem volt hajlandó megnevezni azt a mérnököt (így Engineer Doe-ként emlegették), aki az érintett szoftvert írta, az illető pedig alkotmányos jogaira hivatkozva (az önvád tilalma) megtagadta a tanúskodást.

A The New York Times hétfői riportjában viszont azt állítja, hogy egy nevét nem vállaló, a vizsgálatban korábban résztvevő forrás információi alapján sikerült azonosítani a mérnököt: szerintük egy nagy tekintélyű, a wifihálózatok területén igen jártasnak tartott szakemberről, Marius Milnerről van szó.

Sem az FCC, sem a Google nem kívánta kommentálni az értesülést, Milner hasonlóképp járt el.

Tudtak róla

Az FCC azért kezelte a wifiügyet kiemeltként, mivel a vádak szerint a Google 2007 és 2010 között nemcsak a helyfüggő szolgáltatások minőségének javításához szükséges wifiadatokat gyűjtötte össze, hanem a titkosítatlan kapcsolatokból kinyerték és eltárolták az egyéb, töredékes információkat is: e-maildarabokat, kereséseket stb. A Google nagyon sokáig és sok helyen azzal védekezett, hogy itt programozási, illetve implementációs hibáról volt szó, melyért egyedül a szoftvert író mérnök a felelős, a cég vezetői nem is tudták, hogy az autók ilyen adatokat is rögzítenek. Az FCC jelentése viszont ezt kétségbe vonja, mivel bizonyítékuk van arra, hogy legalább egy vezető, illetve hét másik, a kódon dolgozó mérnök is tudott arról, hogy gyűjtik az információkat, és ez a tevékenység szándékos volt. Ezt támasztja alá Milner szakmai pályafutása is, aki már korábban, a Google előtt elkezdett dolgozni egy olyan szoftveren, mely wifijelek gyűjtésére alkalmas.

Azóta történt

Előzmények