Egy skiccen múlt az iPhone sorsa Japánban

A tavalyi év végén már tényleg szinte mindenki iPhone-t vett Japánban a KWC (Kantar Worldpanel Comtech) felmérése alapján, hiszen az új okostelefon-értékesítésben a piac háromnegyedét tudhatja magáénak. Tim Cook, az Apple vezérigazgatója elmondta, hogy akkor lőttek ki igazán (40 százalékkal emelkedtek) az eladások, miután aláírták a megállapodást az NTT Docomóval (Japán egyik legnagyobb mobilszolgáltatója). Az almás telefonok azonban nem csak Japánban népszerűek, a hihetetlen számokról itt írtunk utoljára.

Még két évvel azelőtt, hogy az Apple hivatalosan bejelentette volna az iPhone létezését, Maszajosi Szon személyesen látogatta meg Steve Jobst, akinek ellvitte az iPod alapokra telefon funkciókat vízionáló skiccét. „Masza, ne add nekem a rajzodat. Megvan a sajátom” – idézte fel Jobs szavait a SoftBank elnöke a héten készült televíziós interjúban, Charlie Rose műsorában.


(forrás: Yoshikazu Tsuno/AFP Photo)

Ha már a rajz (és így az iPod-telefon) nem kell Jobsnak, tegyen ígéretet arra, ha mégis ehhez hasonló készüléket tervezne piacra dobni, a kizárólagosságot Japánban Maszajosinak adja – kérte az önerőből lett milliárdos, aki már 19 évesen túl volt két vállalat értékesítésén, amivel 3 millió dollárt keresett, azóta pedig számos újabb üzleti sikert ért el. Csak éppen akkor saját mobilszolgáltatója nem volt még.

Végül Jobs megígérte, hogy megkapja a terjesztési jogot. Amikor azonban ténylegesen sor kerülhetett volna arra, hogy mindezt írásba is foglalják, az Apple egykori ügyvezetője habozott – hiába kiemelkedően sikeres a japán üzletember, ha nincs mögötte szolgáltató. „Nézd Steve, megígérted. A szavadat adtad. Lesz nekem szolgáltatóm Japánban”  – emékszik vissza az interjúban Maszajosi.

Steve Jobs tartotta a szavát

Így is lett, a SoftBank több mint 15 milliárd dollárt költött 2006-ban a Vodafone csoport japán részlegének felvásárlására. A SoftBank Mobile a harmadik legnagyobb lett a piacon, 2008-tól árulják az iPhone-t, a Docomo tavaly szeptemberi Apple-megállapodásig kizárólagosan (ez például Franciaországban nem működött, kimondták, jogsértő). A Softbank Mobile azóta is tartja harmadik helyét a japán piacon, de már nem a szigetországban kívánnak leginkább erősíteni. Tavaly júliusban 22 milliárd dollárt fizettek a Sprint amerikai telekommunikációs cég irányításáért, ezzel az amerikai piacon is megszerezték a harmadik legnagyobb szolgáltatót. További terjeszkedési lehetőségként felmerült a T-Mobile USA felvásárlása is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények