Hungary wants the mothersheep?

Micsoda médiahack, dünnyögtem, miközben jóízűt haraptam a már percek óta fényesített MacIntosh Redből. Ma egyébként feltűnt a lokál szupermarketben a bio Idared, darabja 200, de asszem, jó lesz továbbra is a mezei, a biopektint meg meghagyom az SLK-s néniknek, akik csillogó szemekkel emeltek be villástargoncával 1-2 raklapnyit a kosarukba. Na ja, a bioláz. Ami nálam csak szimpla hőemelkedés.

„Not only did we contribute to your business success by purchasing your products and services faithfully, but also by evangelizing them – sometimes blindly.”

We want Apple Hungary

Ez olyasmit mond, hogy „nemcsak azzal járultunk hozzá az üzleti sikereitekhez, hogy hűségesen vásároltuk a termékeiteket és szolgáltatásaitokat, hanem azzal is, hogy hirdettük az igét, vakon” – mármint hogy az Apple milyen klassz. Na most. Az „Apple” helyére itt lazán beírhatnánk az előbbi bio Idaredet, ami már pusztán azért remek, mert bio. A wewantapplehungary.com hétvégi petíciójából a márkahűség és lojalitás kissé vakító fénye süt, no meg az elragadtatás, amely a szerzők (pl. Angelday) sajátja mellesleg.

Kérdés, a magyar maces plénum vajon beáll-e egy ilyen naiv kezdeményezés mögé (és ér-e vele bármit?), ami nyugodtan díszíthetné Angelday privát blogját, mert olyan. Miért is? Az Apple pl. külföldön NEM luxus márka. („Apple is now a major luxury brand in computer electronics” – írja a wwah.com.) Ahogyan a McDonald's is alapvetően junkfoodot árul, és csak itthon teszi mindezt a Nyugati tér hozzá gyomorforgatóan méltatlan, méltatlanul patinás helyén. Eiffelt tuti kirázná a hideg.

Aztán. Bár hallottam olyan nagykereskedőt, aki saját magát is meglepő mennyiségben értékesített Apple notebookokat, de egy teljes OS X lokalizációhoz valószínűleg kell az a kritikus tömeg, ami itthon biciklisből sincs meg, illetve megvan, de nem úgy van meg. A Critical Massek idejére persze összegyűlnek sokan, de aztán nem véletlenül nem kotorják el sokszor télen a bicikliutakat, olyankor a kritikus tömeg inkább kritikusan kevés.

A magyar attitűd a legális szoftverekhez ismert. Lehet, hogy egyre kevésbé rossz, de továbbra sem jó. A média rendszeresen belebotlik a warezszerverekbe, csak úgy záporoznak az illegális terabyte-ok. Egy torrentklienst pedig (bocs, Macen LimeWire) bárki tud telepíteni. Úgy gondolom, az a naiv lelkesedés, mely a honi Mac-geekek egy részét biztosan fűti, még nem feltétlenül az a piaci súly, amire az Apple ezt gründol, vagy azt hoz létre. Mondjuk, magyar iTunes Store-t.

Egyébként meg természetesen semmi bajom magával a kezdeményezéssel, mert én lettem volna a legboldogabb, ha ugyanúgy 3 éves világgaranciát kapok a 3 hónapja vásárolt Macbookomra, mint a világ szerencsésebb felén akárki.

A magyar viszonyokra vonatkozóan azonban tesz a wwah.com egy igen pontos kijelentést: „apple.hu is a shame for your brand”, az apple.hu a márka szégyene. És nem csak a homepage.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények