A zeneletöltések 5 százaléka legális csupán

Tavaly körülbelül 25 százalékkal, 3,7 milliárd dollárra nőtt az interneten és mobiltelefonon legálisan értékesített zeneszámok piaca, a statisztikát a múlt hét végén nyilvánosságra hozó Nemzetközi Hanglemezipari Szövetség (IFPI) mégsem elégedett. Elsősorban azért, mert a digitális forgalmazás egészséges bővülése továbbra sem kompenzálja a fizikai adathordozók forgalmának visszaesését: az előzetes adatok szerint a kiadók bevétele 2008-ban 7 százalékkal csökkent. Az iparág szerint mindezért a változatlanul népszerű kalózkodás felelős. „Értéket teremteni egy olyan környezetben, amelyben a zeneletöltések 95 százaléka illegális és ingyenes, még mindig ez a legnagyobb kihívás a zenevállalatok számára” – áll a kiadókat tömörítő szervezet közleményében.

A kalózkodás mértékét persze csak becsülni tudják. Az IFPI 16 országból gyűjtött adatok alapján úgy számol, hogy 2008-ban a világon nagyjából 40 milliárd számot töltöttek le illegálisan. Egy másik – szintén az éves jelentésben idézett – felmérés szerint az európai internetezők 16 százaléka rendszeresen oszt meg és tölt le zenét fájlcserélő programokkal.

Az interneten jellemzően nem teljes lemezeket, hanem számokat vásárolnak a digitális fogyasztók, tavaly ezekből világszerte 1,4 milliárd darab fogyott, 24 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A legnépszerűbb egyedi zeneszám 2008-ban Lil Wayne Lollipopja volt, amelyet 9,1 millió alkalommal töltöttek le. A jelentésből kiderül az is, hogy tavaly az egy évvel korábbi 15 százalékról 20 százalékra nőtt a digitális forgalmazás részesedése a zeneeladásokból, ez az arány jóval magasabb, mint például a napilapok (4%), a magazinok (1%) vagy a filmek (4%) esetében.

Az IFPI a kalózkodás ellen ma már nem az egyedi megosztók elleni perekkel, hanem az internetszolgáltatókkal együttműködve lép fel. A szervezet szerint az egyre több országban mérlegelt, „három csapás” névre keresztelt módszer – amelynek lényege, hogy adott számú hatástalan figyelmeztetés után az ISP felmondja a jogsértő ügyfél internet-előfizetését – hatásos eszköz lesz.

Magyarországon a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) készíti el a digitális eladásokat összesítő statisztikákat, de a 2008-as jelentés még nem érhető el.

Azóta történt

Előzmények