Itthon is jól fogynak a laptopok

A múlt évben 44 százalékkal bővült a magyarországi noteszgéppiac, ami azt jelenti, hogy közel százezer hordozható számítógép talált gazdára. A lendület ráadásul nem is fogyatkozik: az IDC hazai leányvállalata szerint bár itthon az asztali számítógépek piacán is hatszázalékos átlagos éves növekedés jósolható az elkövetkezendő öt évben, a notebookok szegmensében ez a bővülés két számjegyű, közel 17 százalék lesz. Tavaly a pc-eladásokból 27 százalékkal részesedett itthon a hordozható kategória, jövőre viszont már minden harmadik eladott személyi számítógép ilyen lesz, míg öt év múlva ez az adat akár 40 százalék is lehet. Ez utóbbi évi 200 ezer darabos eladott mennyiséget jelent.

Szakértők szerint elsősorban a mobilitás iránti növekvő igénynek és a vezeték nélküli technológiáknak köszönhető a látványos előretörés, valamint annak, hogy hazánkban még nem annyira telített a piac, mint Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban. A felhasználók előtt már idehaza is lehetőség nyílt az otthoni, illetve mobil munkavégzésre, ezáltal hatékonyabban, gyorsabban, produktívabban tudják ellátni feladataikat. Ez a tendencia erősödik a vezeték nélküli technológiák fejlődésével, hiszen a nagyobb sávszélességgel már az irodai alkalmazások is elérhetővé válnak otthon vagy útközben a vállalati rendszerekre kapcsolódva.

Ez pedig a multinacionális vállalatok mellett a kis- és közepes cégeket is arra sarkallja, hogy a hatékonyabb munkavégzés érdekében erre is figyeljenek a számítástechnikai beszerzéseik során – nem véletlen, hogy a növekedés mögött az elmúlt évben a közepes és nagyvállalatok vásárlásai álltak. Ugyanakkor sajnos tavaly a lakosság körében – elsősorban a Sulinet program ellaposodása miatt – visszaesés volt megfigyelhető, és a költségvetési megszorítások miatt az állami tulajdonú társaságok és az oktatási szektor megrendelései is mérséklődtek.

A népszerűségi listát a márkás notebookok vezetik, bár egyre inkább teret hódítanak a saját márkanévvel megjelenő távol-keleti gyártók és a hazai összeszerelő cégek, arányuk jelenleg 70 százalék körüli. Ez a kategória egyértelműen a multinacionális cégeknél és az állami szektorban hódít, azonban azoknak sem kell szégyenkezniük, akik a nem márkás családból választanak maguknak gépet, ide ugyanis olyan cégek tartoznak, mint az Asus, a hazai kínálatot pedig az Albacomp, FEFO és a Qwerty képviseli. A legsikeresebb az utóbbi csoportból az Albacomp, a cég minden szinten ajánl laptopot a felhasználóknak, így nem is csoda, hogy a tavalyi 7,3 százalék után idén tízszázalékos részesedés elérését célozták meg – hangzott el a székesfehérvári társaság sajtótájékoztatóján.

Előzmények