Tavaly érezhetően nőttek a komputereladások

Tavaly 11,9 százalékkal nőttek a világon a PC-eladások, mivel megugrott a mobilkomputerek iránti kereslet - idézi a Gartner Group it-piackutató adatát a Financial Times -, a forgalom bővülésének üteme egész éven át két számjegyű volt. A 2004. negyedik negyedévi értékesítési számok megfeleltek a várakozásoknak, annak ellenére, hogy az Egyesült Államokban kissé gyengélkedett a piac. Általánosságban elmondható, hogy a hordozható gépek csökkenő áruknak, javuló teljesítményüknek és a hozzájuk kapcsolódó vezeték nélküli hálózati kapcsolódási lehetőségeknek köszönhették népszerűségük növekedését.

A Dell a világ minden régiójában megerősítette vezető pozícióját a negyedik negyedévben. Ebben az időszakban a cég tovább tudta csökkenteni árait, mivel a részegységekért kevesebbet kellett fizetnie. A Hewlett-Packard 12 százalékkal növelte PC-eladásait 2004-ben, igaz, a negyedik negyedévben "kihívásokkal kellett szembenéznie". A HP teljesítménye ebben a három hónapban elmaradt az ágazat világátlagától, mert kulcspiacain - az Egyesült Államokban, illetve Európában, a Közel-Keleten, Afrikában (EMEA régió) - rosszul szerepelt. Az IBM az utolsó negyedévben jelentette be, hogy eladja PC-üzletágát a kínai Lenovónak, aminek nyomán a vásárló a harmadik legnagyobb PC-szállító lehet a világon. (Mielőtt az IBM-Lenonvo üzletet bejelentették, a Gartner azt jósolta, hogy 2007-ig a világ tíz vezető komputergyártójából három bedobja a törülközőt.)

 

A mobilkomputerek iránti erős érdeklődést a Dell és a dél-koreai Acer használta ki a legjobban, mindkettő 1,5 százalékkal növelte PC-világpiaci részesedését 2004-ben 2003-hoz képest. A HP-nek gondjai voltak az üzletág profitábilitásával, a legkisebb növekedést érte el a vezető öt cég közül és az elemzők szerint nem rendelkezik világosan definiált régiók szerinti értékesítési stratégiával sem - írja a Financial Times.

Az Egyesült Államokban nyolc százalékkal, 62,3 millió darabra nőtt a PC-értékesítés 2003-ról 2004-re. A negyedik negyedévben az asztali gépek iránti kereslet erősen ingadozott, míg a notebookpiac erős maradt. Az EMEA régióban 14 százalékkal, 61,7 millió darabra nőttek a szállítások, ezen belül az utolsó három hónapban 12,6 százalékkal, 19,5 millióra. A negyedik negyedéven elsősorban a magánfelhasználók vásárlásai mozgatták a piacot. A régiót a legnagyobb tíz szállító dominanciája jellemzi, ezek a cégek négy százalékkal növelték piaci részesedésüket összes többi riválisukkal szemben. A Gartner arra számít, hogy 2005-ben az EMEA térségben lassul a növekedés. Szűkebbre véve a kört: Európában a számukra kedvező árfolyamok, a vállalatok gépcseréi, illetve a noteszgépek jó eladási adatai segítették a szállítókat. (A cégek érdeklődése ennek megfelelően az idén várhatóan visszaesik.) Az ázsiai-csendes-óceáni térségben 13,1 százalékkal nőttek az eladások a tavalyi utolsó negyedévben, Kína és India is erős piacnak bizonyult, amelyet a szállítók agresszíven alacsony árakkal igyekeztek stimulálni. Latin-Amerika lett a negyedik negyedév csúcstartója 24,7 százalékos bővüléssel, ami mögött a Gartner szerint a hitelfeltételek javulása, az árak csökkenése és az új márkák megjelenése (például a Gateway Mexikóban) áll.

Azóta történt

Előzmények