Drágulhatnak az új pénztárgépek, és nincs elegendő processzor sem

Tegnap, a szerdai kormányülés pénztárgépeket illető döntése után többször is kerestük az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) illetékesét, hogy informálódjunk a korábban súlyos kritikákat megfogalmazó szakmai szervezet álláspontjáról, de többszöri próbálkozásra sem jártunk sikerrel. Ugyanakkor az IVSZ ma az elnök, Laufer Tamás nyilatkozatára és állásfoglalására hivatkozva adott ki közleményt.

Ezek szerint az érdekvédelmi szervezet amellett, hogy üdvözli a pénztárgépenkénti 50 ezer forintos támogatást, amelyet a tényleges vásárláskor és nem adókedvezmény formájában fog nyújtani a kormány, a változatlanul fennálló nehézségekre is szeretné felhívni a figyelmet. A határidő kapcsán Laufer Tamás elnök elmondta, hogy továbbra is az év végi határidőt tartja biztosan teljesíthetőnek, mert a tömeges megrendelések miatt jelenleg globális chiphiány lassíthatja a beruházásokat. Emellett a túl rövid határidő miatt jelentős áremelkedésre is számít a szakember, szerinte a korábban kalkulált 70 ezer forintos pénztárgépenkénti ár a túlfeszített ütemezés okozta piaci nyomás miatt akár meg is duplázódhat.

A Magyarországon üzemelő mintegy 250 ezer pénztárgépből az IVSZ számításai szerint ezek legalább a 80%-át kell az új előírások miatt lecserélni.

A súlyos gondok továbbra is megoldatlanok

A fenti közleményt is belekalkulálva, a következő problémák tisztázatlanok még a pénztárgépeknek a NAV-hoz kapcsolódását előíró rendelet kapcsán:

  • mivel jelenleg még mindig nincs olyan géptípus a piacon, mely megfelelne a rendelet előírásainak, ezért ezt ki kell fejleszteni (elképzelhető, hogy az előzetes munka már elindult, bár ennek kicsi az esélye egy olyan környezetben, amikor egy félmondatos rendeletváltoztatás komoly technológiai következményekkel jár: vagyis a gyártók nyilván kivárnak) – ez a munka feszített munkatempóban is eltart annyi ideig, hogy a már többször módosított határidőre sem képesek elkészülni a gyártók
  • az előbbi probléma részleges megoldására felmerültek javaslatok, amelyek enyhítenék a technológiai előírásokat, ám Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tegnapi tájékoztatójában nem utalt arra, hogy ez szóba került volna a kormányülésen
  • ha még rendelkezésre is állna elegendő mennyiségű és minőségű pénztárgép, az eszközök telepítése, beüzemelése és tesztelése is jelentősen több erőforrást igényelne, mint amennyit a hazai, a munka végrehajtására képes szolgáltatói, vállalkozói szféra képes biztosítani – ennek bővítésére pedig, egyetlen kampányfeladat miatt, jelenleg semmiféle lehetőség nem kínálkozik
  • amit Laufer Tamás most kijelentett – nevezetesen, hogy a pénztárgépek az előzetes becslések által közölt összegeknél sokkal többe fognak kerülni –, már korábban is felmerült szakmai fórumokon, márpedig ha ez valós értékelés, akkor roppant kétséges, hogy 150-200 ezer forintot a működőképesség határán egyensúlyozó, pár ezer forintos többletterhet is nehezen elviselni képes kisvállalkozások ki tudnak-e termelni, elő tudnak-e teremteni – amennyiben az új becslés helyes, az említett falusi, kisvárosi, illetve garázsvállalkozások számára az 50 ezer forintos támogatás szinte semmit sem jelent majd
  • az üzemeltetésre – hiszen ott is minimum mobilos netkapcsolat kell majd, ahol eddig ennek fel sem merült ennek igénye – , pontosabban ennek támogatására nem hangzottak el javaslatok, márpedig Magyarországon a mobilnet költségei még a legkisebb csomagok esetében is többezres tételt jelentenek
  • azokon a helyeken, ahol a térerő a gond – vagyis nincs lefedettség, vagy csak foltokban – a rendelet ad némi, ám épp az elkerülendő csalást is segítő kibúvót, ugyanis a szakmai ellenállás dacára is belekerült a következő opció: „abban az esetben, ha az adózónak valamely pénzátvételi helyén a mobil adatkapcsolat nem érhető el, úgy külső antenna segítségével kell a kapcsolatot biztosítania. Amennyiben ez a megoldás sem működőképes, úgy külön »mentesítés« mellett lehetőség van az adatok CD/DVD lemezen történő benyújtására, illetve külön engedély alapján akként is teljesíthető, hogy pénztárgépét a napi zárást követően legalább 1 óra időtartamra (mivel majd a NAV kéri valamikor az adatok küldését) fizikálisan úgy helyezi át, hogy legyen térerő”. Ez a megoldás annyiban enyhítés, hogy elzárt, ilyen szempontból „rossz helyen lévő” vállalkozások számára is biztosít lehetőséget (hogy egy filmes példával éljek, mondjuk az Üvegtigris nevű büfé számára), ám ebben az esetben épp a kívánt cél, a folyamatos ellenőrzés lehetősége vész el
  • Kapcsolódó cégek:
  • IVSZ

Azóta történt

Előzmények