„Szinte az összes pénztárgép elesett”

Mint ismeretes, az adóhivatallal történő kötelező online kapcsolat megkövetelése miatt az új előírásoknak megfelelően hamarosan a vállalkozásoknak új módon kell használniuk felújított vagy újonnan vásárolt pénztárgépeiket. Arról már többször beszámolt az IT café is, hogy a talán legtekintélyesebb hazai szakmai szövetség, az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) a rendelkezésre álló rövid idő miatt többször is kifejezte kétségeit a határidőre történő megvalósítás kapcsán. Most egy újabb tájékoztatót közlünk, melyben egy érdekelt cég, a Symbol Tech Zrt. pontokba szedve foglalta össze azokat a legfontosabb információkat, melyeket az átállásra készülő vállalkozásoknak ismerniük kell.

A cég közleményében felhívja arra a figyelmet, hogy 2013. március 20-tól a NAV nem ad ki pénztárgép-forgalmazási engedélyeket, vagyis nagyon komolyan érdemes azt mérlegelni, hogy érdemes-e most vásárolni pénztárgépet, és ha igen, akkor milyen típust, illetve mik a feltételek.

Paraméter paraméter hátán

A Nemzetgazdasági Minisztérium által kiadott rendelet egyes pontjain végigmenve a tájékoztató elsősorban a jövőbeni szükséges feltételek teljesíthetősége szempontjából emel ki fontos részleteket:

  • a legfontosabb új fogalom egy új szoftver-hardver, az Adóügyi Ellenőrző Egység (AEE). Ennek szerepe a teljes adatmennyiség tárolása és továbbítása a NAV felé
  • a tárolt adatok formátuma kötött, hagyományos szöveges fájlokban kell az adatokat tárolni. A rendelet kitér az AEE méretére, amely legalább 16 GB kapacitású kell, hogy legyen, legalább 20-30 évnyi adat tárolására elégnek kell lennie
  • az eszköznek külső akkumulátorral kell rendelkeznie. Ennek segítségével 48 órán keresztül kell működnie és 2 órán át kell tudnia kommunikálni. A rendelet kiemeli, hogy az akkumulátor az AEE része, az irodaház vagy bevásárlóközpont nem biztosíthat ehhez szünetmentes tápegységet
  • legritkábban 30 percenként kell a NAV felé jelentenie a pénztárgépnek. Folyamatosan tájékoztatni kell a NAV-ot arról, hogy hány tranzakció történt az utolsó küldés óta. A NAV szervere pedig ezt bármikor kérheti a pénztárgéptől. A tömeges adatküldést is a NAV szervere határozza meg, a pénztárgép üzemeltetője sosem tudhatja, hogy az AEE mikor fog adatokat küldeni a NAV felé
  • a NAV szerveroldaláról a jogszabályban meghatározottak szerint lehetőség van a pénztárgépet blokkolni, illetve a blokkolást feloldani. Képesnek kell lennie a pénztárgépnek az AEE működtető szoftverének cseréjére a NAV irányából indítva a frissítést
  • az AEE és a NAV szerver közötti kommunikáció a mobilszolgáltatókon keresztül zajlik TCP/IP alapon, de nem használhatja a hagyományos internethálózatot. Speciális esetben lehetőség van arra, hogy a kommunikációt egy egység végezze több pénztárgép esetén is
  • a nyugtaadás elmulasztásának visszaszorítására olyan kockázatértékelési módszertan kerül kidolgozásra, ami a beérkező adatokból kiszűri a gyanúsan keveset értékesítő adózókat, akik emiatt nagyobb valószínűséggel számíthatnak ellenőrzésre
  • abban az esetben, ha az adózónak valamely pénzátvételi helyén a mobil adatkapcsolat nem érhető el, úgy külső antenna segítségével kell a kapcsolatot biztosítania. Amennyiben ez a megoldás sem működőképes, úgy külön „mentesítés” mellett lehetőség van az adatok CD/DVD lemezen történő benyújtására, illetve külön engedély alapján akként is teljesíthető, hogy pénztárgépét a napi zárást követően legalább 1 óra időtartamra (mivel majd a NAV kéri valamikor az adatok küldését) fizikálisan úgy helyezi át, hogy legyen térerő

Nem lesz egyszerű a korszerűsítés

„A NAV hivatalos közleményeiből kiderül, hogy a leggyakrabban használt, számítógéppel összeköthető pénztárgépek kiestek a rostán. Ezek megvásárlását a rövid használati lehetőség miatt ügyfeleinknek már nem ajánljuk. Ugyanakkor az új, jövőben használható pénztárgépekről még nincs hivatalos információnk.” – mondta el Murányi Zoltán értékesítési vezető a legutóbbi nyílt napon, ahol szóba került a pénztárgépek jövőbeni cseréje.

A cég szerint biztosra vehető, hogy a pénztárgépek cseréje úgy lesz zökkenőmentes, ha az eddigi szállítók egy mindenre kiterjedő, komplett megoldást nyújtanak ügyfeleiknek. A megoldásnak részét kell, hogy képezze a pénztárgép fizikai elemein kívül a mobilszolgáltatás is, beleértve a már beépített SIM kártyát, a szükséges külső antennákat. Jól járhat az a pénztárgépgyártó, aki valamely flotta kedvezményeit veszi igénybe adattovábbításra és a kedvezményt vevőjének továbbadja. A kiskereskedő azonban így sem ússza meg a havi előfizetési díjat.

Az összeállítást készítő vállalkozás szerint a pénztárgép szállítójának tisztában kell lennie a mobil lefedettséggel, szakértelemmel kell rendelkeznie mobil adatátvitel témakörben, hiszen közvetetten az ő felelőssége is az állandó adatátvitel biztosítása. Megkockáztatható, hogy egynél több SIM kártyára is szükség lesz ezekben az eszközökben.  A pénztárgép szállítójának talán most van itt a lehetősége, hogy egyéb szolgáltatásokat „kössön be” az újonnan telepített eszközbe. Ilyen lehet a divatossá váló PayPass szolgáltatás vagy egy sima bankkártyás fizetés.

Kiegészítő információk az átállásról

Átállási rend szerint:

  • az új pénztárgépekre való átállás időpontja: 2013. május 1.
  • az elektronikus naplóval nem rendelkező hagyományos pénztárgépek 2013. június 30-áig való használatát az állami adóhatóság nem szankcionálja
  • az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek 2013. december 31-éig való használatát az állami adóhatóság nem szankcionálja
  • 2013. július 1-től az elektronikus naplóval rendelkező hagyományos pénztárgépek üzemeltetői elektronikus úton, havonta kötelesek adatot szolgáltatni a pénztárgéppel kibocsátott nyugták, egyszerűsített számlák adatairól

Átállási rend szerint 2013. március 20-ától:

  • 2013. március 20-ától a forgalmazási engedély kiadása iránti kérelmeket a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalhoz kell benyújtani. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az előtte folyamatban lévő eljárásokat 2013. március 20-ával megszünteti
  • a NAV által kiadott érvényes forgalmazási engedélyek – az abban megjelölt érvényességi idő előtt – nem vesztik érvényüket, ugyanakkor 2013. március 19-ét követően a NAV (APEH) által engedélyezett pénztárgépek (a továbbiakban hagyományos pénztárgép) tekintetében forgalmazási engedély módosítása, kiterjesztése, illetve adómemória csere iránti kérelem nem terjeszthető elő
  • Kapcsolódó cégek:
  • IVSZ

Azóta történt

Előzmények