Jó üzlet a merevlemezgyártás

Tavaly 15,5 százalékkal nőtt a világszerte eladott merevlemezek száma – áll az iSuppli piackutató jelentésében. A negyedik negyedévben 119,7 millió winchesteren adtak túl a gyártók, ezzel a piac a 2005-ös 375,8 millióról 434,2 millió darabra bővült 2006-ban. A legnagyobb kihívást az agresszív árverseny mellett a Seagate Technology és a Maxtor egyesülése,valamint az alkatrészhiány jelentette. Csökkent továbbá az 1 hüvelykes meghajtók iránti kereslet, elsősorban azért, mert az MP3-lejátszókat gyártó cégek egyre inkább előnyben részesítik a flashmemóriás háttértárakat.

Újdonság volt tavaly, hogy e technológia megjelent a PC-kben is. A flashalapú vagy hibrid – flashmemóriát is tartalmazó – merevlemezek elterjedését segítheti az Intel Robson kódnevű megoldásának bevezetése, valamint az, hogy a Windows Vista is támogatja a hibrid meghajtókat. E trend kényszerítette a kisméretű merevlemezek gyártására specializálódott Cornice-t is arra, hogy flashmemóriát használó termékekre váltson.

A piacnak lendületet adott a külső merevlemezek forgalmának növekedése is. E meghajtókból tavaly 37 százalékkal több (2,6 millió darab) fogyott, mint egy évvel korábban. Az iSuppli szerint e relatíve új szegmens fellendülése annak köszönhető, hogy ma egyre több felhasználó menti le hatalmas méretű video- és zenegyűjteményét külső merevlemezekre.

Ami a gyártók megoszlását illeti: magasan, 34,6 százalékkal vezeti a piacot a Seagate. A második helyen a Western Digital áll 20,5 százalékos részesedéssel, míg a harmadik helyet a Hitachi őrzi, 17,2 százalékos piacrésszel.

A piackutató azt jósolja, hogy az idei év is egészséges, 17 százalékos bővülést hoz az iparágnak. Az egyik húzóerő a „terabájtos otthon” koncepció lehet. Ez olyan háztartásokat vizionál, amelyben a felhasználók minden adatot és információt egy helyen, egy vagy több hatalmas kapacitású merevlemezen tárolnak. Ma már a nagy gyártók mindegyike közel áll az 1000 GB kapacitású winchesterek piacra dobásához.

Azóta történt

Előzmények