Black Friday: 208%-kal nőttek az online fizetési csalások

A Kaspersky jelentése szerint a Black Friday közeledtével növekedés észlelhető az e-fizetési oldalakat utánzó adathalász támadások számában.

A Black Friday 2021: How to Have a Scam-Free Shopping Day”, azaz „Black Friday 2021: hogyan lehet csalásmentes a vásárlónap” című jelentés rámutat arra, hogy a nagy akciók időszaka mindig felkelti a vásárlók és a kereskedők figyelmét, ugyanakkor ez a kiberbűnözők kedvenc szezonja is.

A bűnözők nem restek hasznot húzni az online vásárlókból olyan hamis weboldalak létrehozásával, amelyek a legnagyobb kiskereskedelmi platformokat és e-fizetési rendszereket utánozzák.

2021 első tíz hónapjában a Kaspersky termékei több mint 40 millió adathalász támadást észleltek, amelyek e-kereskedelmi és e-shopping platformok, valamint bankok ellen irányultak. Bár 18 nehéz hónap után a boltok forgalma 2021-ben ismét megélénkült, és a vásárlók visszatértek az offline vásárláshoz, a Kaspersky kutatói nem figyeltek meg online vásárláshoz kapcsolódó tipikus szezonális trendeket, mint például „túl szép, hogy igaz legyen” ajánlatokkal kecsegtető adathalász oldalak áradatát vagy a kiskereskedelmet érintő csalások növekedését.

Van azonban egy szembetűnő kivétel. 2021-ben az e-fizetési rendszerek ellen irányuló pénzügyi adathalász támadások száma szeptemberről (627 560) októberre (1 935 905) összességében több mint a duplájára nőtt, 208%-os növekedést produkálva. Az idén több ország is vezetett be új fizetési rendszereket azok felülmúlhatatlan kényelmessége miatt, és amint ezek használata a fogyasztók körében az egekbe szökött, a csalók elkezdték csaliként használni őket a kártékony tevékenységek terjesztéséhez.

Gyakori jelenség, hogy ezeket az adathalász weboldalakat e-mailekben terjesztik. A Kaspersky termékei például levélszemét e-mailek aktív terjesztését észlelték: november 3. és november 19. között 221 745 olyan e-mailt észleltek, amely tartalmazta a „Black Friday” kifejezést.

A kutatók azt is elemezték, hogy mely népszerű platformokat használták csaliként az adathalász oldalak terjesztéséhez. Az eredményekből kiderült, hogy folyamatosan az Amazon volt a legnépszerűbb csali a platform nevét használó adathalász próbálkozások összes száma alapján. A 2021-es év legnagyobb részében az eBay volt a második legnépszerűbb csali, majd az Alibaba és a Mercado Libre következett.

Kaspersky

Azóta történt

  • Titkolják, ha a dolgozók személyes adatai szivárognak ki

    A Kaspersky dolgozói jóllétet vizsgáló 2021-es jelentéséből az derül ki, hogy bár a szervezeteknél rendszeres jelenség a dolgozói adatok kiszivárgása, mégis csaknem a felük (45%-uk) jobbnak látja nem nyilvánosságra hozni ezeket az incidenseket.

Előzmények