A zenei kiadók ellen-YouTube-ot akarnak indítani

A nagy zenei kiadóvállalatok egy olyan weboldal elindítását tervezik, mely szándékuk szerint nyílt versenytársa lenne a YouTube videomegosztónak – adta hírül vasárnap a Financial Times.

A hír nem sokkal azután szivárgott ki, hogy az egyik legnagyobb médiacég, a Warner Music Group nem tudott megállapodni a YouTube tulajdonosával, a Google-lal, s mivel a nekik felkínált részesedést szégyenletesen alacsonynak találták, levetették videóikat a YouTube-ról. A Google hasonló tárgyalásokat folytat másik három nagy kiadóval is (EMI, Sony, Universal), akik közül a legnagyobb, a Universal – képviselőjük állítása szerint – jó üzletnek tartja a YouTube-bal való eddigi együttműködést, mivel dollár tízmilliókat keresnek vele.

Ám a Google célja a számukra nem túl jövedelmező portál nyereségesebbé tétele, ezért új feltételeket ajánlanak. Eddig a jogtulajdonosoknak kifizetett összeg nagyobbik részét a letöltés után járó pénz (pay-per-play) tette ki, a jövőben ezért a YouTube kevesebbet fizetne, ám a reklámokból származó bevételekből nagyobb részesedést kínálnának a kiadóknak. (A Silicon Alley Insider értesülései szerint a „tízmilliókat” kereső Universal mindössze 25 ezer dollárt kap havonta hirdetési bevételként, a többit a pay-per-play termeli meg.)

Az új kiadói tervek modelljét az igen népszerű Hulu videóoldal működése (esetlegesen együttműködése) adná. Az NBC Universal és a News Corporation által tavaly márciusban alapított portál tévéshow-kat és filmeket kínál: jelenleg több mint ezer ilyen műsoruk van, körülbelül 130 tartalomszolgáltatótól (például a Sony Pictures Television, az MGM Studios, a Lionsgate stb. népszerű show-i, filmjei). A kezdetben szkeptikusan fogadott Hulu komoly sikert ért el: októberben már 24 millió egyedi látogatójuk volt, s ez negyede a YouTube látogatószámának – pedig ez utóbbival ellentétben a Hulu csak az Egyesült Államokban érhető el.

A „zenei Hulu” tervei még igen korai fázisban vannak, s a szakemberek egyelőre komoly kétségekkel fogadták a koncepciót (akárcsak annak idején a Hulu tervét is…), egy kiadói zenei portál nem alternatívája szerintük a felhasználók által generált tartalomra épülő YouTube-nak. Ugyanakkor azt is megemlítik, hogy egy minőségi tartalmat kínáló szakmai portál sokkal vonzóbb lehet a hirdetők számára, akik a YouTube-ot nem igazán szeretik.

Azóta történt

Előzmények