Kommunisták az orkok ellen

Még bizonytalan a Kínai Hősök nevű, a kínai kormány által támogatott online játék bemutatkozásának ideje, de előbb-utóbb meg fog érkezni. A kezdeményezés 2005 szeptemberében kapott nyilvánosságot, amikor a hazafias kínai játék 100 nemzeti hősének rajzos terveit bemutatták. A játék készítőinek és a tervet pártfogoló kormányzatnak az volt a szándéka, hogy a számítógépes játékokat kedvelő fiatal generációt a hagyományosnak tekintett kínai értékek – többek között a hazaszeretet és az altruizmus – felé irányítsák. Arra számítanak, hogy az új szoftver segít leszoktatni a kínai gyerekeket és fiatalokat a világszerte népszerű történetmesélős, lenyűgöző grafikus megjelenítéssel rendelkező, erőszakos videojátékokról. A kérdés csak az, hogy a Kínai Kommunista Párt legendás hősei és a régi kínai tábornokok – akik ennek az új játéknak a főszereplői lesznek – bírnak-e elegendő vonzerővel ahhoz, hogy versenyre kelhessenek az orkokkal?

„Az öt nagy hős karakterét már kidolgoztuk, de még nem tudjuk, mikor lépünk a nyilvánosság elé” – nyilatkozta Csu-ke Huj, a játék megtervezésével megbízott cég, a Sanda, a legnagyobb sanghaji játékfejlesztő cég szóvivője. A hősök közé tartozik majd Cseng Cseng-kung (1624–1662), a Csing-dinasztia idején élt tábornok, aki felszabadította Tajvant a hollandok uralma alól, de szerepel Lej Feng (1940–1962) is, a hithű kommunista, az önzetlen emberszeretet kínai emblémája.

San Huj, a játék vezető tervezőjének elmondása szerint a hősöket összegyűjtik majd a „Hősök terén”, ahol a játékosok a kiválasztott személy szobrára kattintva megismerhetik élettörténetüket, itt kapnak végrehajtandó feladatokat, emellett válaszolniuk kell a későbbiekben majd az adott hőssel kapcsolatos kérdésekre, s a helyes válaszokért pontok járnak. „Azt reméljük, hogy ez a játék megtanítja a résztvevőket a kínai erkölcsre” – nyilatkozta Ku Hsziao-vej, a fejlesztés fő támogatójának, a kínai média-felügyeleti hivatalnak a képviselője.

Mindazonáltal azok a játékosok, akik a pekingi internetfüggőséget kezelő centrum lakói, igencsak szkeptikusok. „Túl egyszerű, nevetséges” – mondták az itteniek. „Szörnyen unalmasak a játék hangjai, jobb kikapcsolni őket” – mondja Vang Ju-hang, egy 14 éves fiú. Ebbe az intézménybe egyébként 100 tinédzserből 80 a World of Warcraft miatt került be – ez a legnépszerűbb játék Kínában, elemzők szerint egy átlagos estén körülbelül 630 ezren játsszák. Ebben a környezetben igen csak nehéz dolga lesz a Kínai Hősöknek, mondja Tao Ran, a rehabilitáló centrum igazgatója. „Ha a játék hősei nem a gyilkolásra és az uralkodásra törnek, akkor azt bizonyosan nem fogják játszani.” Az igazgató szerint jelenleg Kínában körülbelül 15 millió rendszeresen netező tizenéves van, s ezek közül kétmilliót betegesen netfüggőnek lehet nevezni – ráadásul ez utóbbiak száma rohamosan növekszik. Véleménye szerint az internet szabályozása mérföldekkel le van maradva az iparág fejlesztései mögött, pedig az új típusú addikció megelőzése érdekében mindenképpen tenni kellene valamit.

Azóta történt

Előzmények