Lassan nem csak képletesen háborúzik egymással a Blu-ray és a HD DVD tábor

Bár a Sony első embere a múlt héten szokatlan visszafogottsággal nyilatkozott a cége által életre hívott Blu-ray és a Toshiba szülöttjének tekinthető HD DVD formátum állóháborújáról, igyekezve elbagatellizálni annak jelentőségét, a két szabvány köré tömörülő szövetségek a héten újult erővel estek egymásnak az európai hadszíntéren. Az újabb nyilatkozatháborút ezúttal a HD DVD Promóciós Csoport hétfőn kiadott közleménye robbantotta ki, melyre a Blu-ray Disc Szövetség európai elnöke már-már hisztérikus hangnemben reagált.

A HD DVD-t népszerűsítő érdekcsoport hétfőn az egyébként független GfK piackutató adataira hivatkozva adott ki közleményt arról, hogy Európában mostanra jóval nagyobb arányban kelnek el a HD DVD-n kiadott nagy felbontású filmek, mint a Blu-ray kiadványok. Konkrétan az asztali HD DVD-olvasóval rendelkezők eddig átlagosan 3,8 filmet vásároltak meg a készülékhez, míg a Blu-ray lejátszók mellé ennél lényegesen kevesebb; átlagosan 0,6 film jut. A HD DVD előnye a kimutatás szerint Spanyolországban a legnagyobb (5,7 kontra 0,4 film lejátszónként) és az Egyesült Királyságban a legkisebb (3,7 kontra 0,7 film).

A konzol mégis számít

Utóbbi adat annak fényében kevéssé meglepő, hogy ebben az európai országban fogy legjobban a Sony Blu-ray olvasót is tartalmazó játékkonzolja, a PlayStation 3, melyhez ugyan átlagosan kevesebb filmet vesznek meg tulajdonosaik, de a gép így is jelentős hatással bír a kék lézeres lemezek forgalmára. Csakhogy a HD DVD Promóciós Csoport egy korábbi kimutatása – mely pont az eladott asztali lejátszók számát vette górcső alá – egyáltalán nem számolt a konzolgéppel, így az európai piacon értékesített HD DVD lejátszók 7:3 arányú részesedése alapján a Toshiba formátumát hozta győztesnek.

Ezen háborodott fel az európai Blu-ray Disc Szövetség elnöke, Frank Simonis, aki egy telefonos interjúban lényegében hazugnak és félrevezetőnek nevezte a rivális érdekcsoport által közvetített adatokat. „Eddig nem tekintették [a HD DVD Promóciós Csoporotnál] Blu-ray lejátszónak a PlayStation 3-at, mert úgy jobban festettek a számaik. Vicces, hogy most bezzeg már számít a PS3 is nekik” - fakadt ki Simonis, aki szerint a HD DVD tábor kénye-kedve szerint manipulálja a GfK adatait. „Egyszerűen hihetetlen, hogy mennyi ostobaságot hord össze a HD DVD Csoport (…) az Istenre esküszöm, hogy a Blu-ray Disc Szövetség sosem csinálna ilyet” - tette hozzá ingerülten az elnök.

Egy (jó nagy) maréknyi dollárért

Nem ez az első eset egyébként, amikor a HD DVD-re a sportszerűtlen küzdelem árnyéka vetül: augusztusban az addig pártatlan Paramount Pictures és a DreamWorks váratlanul bejelentette, hogy ezt követően 18 hónapig DVD mellett kizárólag csak HD DVD-n adja ki filmjeit. A bejelentés után nem sokkal több neves amerikai lap is arról cikkezett, hogy a két kiadó jelentős összegért cserébe vált exkluzív támogatóvá. A New York Times akkor úgy értesült, hogy a cégek együttesen 150 millió dollárt kaptak, jóllehet ezt egyik fél sem erősítette meg hivatalosan. Egyes vélemények szerint a pénzösszeg tetemes részét a HD DVD-t pártoló Microsoft teremtette elő, a redmondi szoftveróriásnak ugyanis érdekében állhat a formátumháború elhúzódása, ráadásul egy Microsoft méretű cégnek 150 millió dollár aprópénz.

Azóta történt

Előzmények