Lengyelországban megkezdte működését a Virgin Mobile virtuális mobilszolgáltató (MVNO). Az angol milliárdos Richard Branson cégbirodalmához tartozó márka nemrég, júliusban hozta létre közép- és kelet-európai leányvállalatát, amely a hírek szerint a lengyel start után további országokban is megvetné a lábát. Az MTI beszámolója szerint Kristian Myrup, a Virgin Mobile Central and Eastern Europe igazgatótanácsának tagja a szolgáltatás elindítása kapcsán tartott varsói sajtótájékoztatón tegnap azt mondta: Törökország és Oroszország mellett Magyarország is a terjeszkedési célországok között van.
Az 1999-ben az Egyesült Királyságban megalakított Virgin Mobile a hazánkban még csak gyerekcipőben járó virtuális mobilszolgáltatói modell egyik zászlóvivője. A márka kilenc országban közel 20 millió ügyfelet szolgál ki. Az egyes országokban a Virgin Mobile jellemzően egy helyi mobilszolgáltatóval közösen tulajdonolt vegyes vállalatként működik. A nemzetközi leányvállalatok függetlenek egymástól, mind saját készülék- és csomagkínálatot alakít ki a helyi igényekhez és a partnervállalat infrastruktúrájához igazítva.
Hazánkban egyetlen hasonló MVNO működik, az idén márciusban piacra lépett Tesco Mobile, mely az áruházlánc és a Vodafone egyenlő részben birtokolt vegyes vállalataként kínál feltöltőkártyás csomagokat. Az itthon elérhető többi saját márkás mobilszolgáltatás – mint amilyen a Lidl Blue Mobile brandje vagy a UPC éppen e héttől megrendelhető mobilinternet-ajánlatai – jellemzően a partneroperátorok nagykereskedelmi ajánlataira épülő viszonteladói konstrukciók.
A BitPort „megbízható forrásokból” úgy tudja, hogy a Virgin Mobile az elmúlt hónapokban már tárgyalt a saját hálózattal rendelkező magyarországi mobilszolgáltatókkal a partnerség kialakításáról, és ezek egyike elutasította a márka ajánlatát. Az MVNO-modell felé legnyitottabbnak a három operátor közül eddig a Vodafone látszott, de valószínűtlen, hogy a cég még egy virtuális mobilszolgáltatói vegyes vállalatban látna fantáziát.
Azt, hogy a vállalat hol lát üzleti lehetőséget a magyar mobilpiacon, nem tudni. A hazai piac már régóta telített, száz előfizetőre átlagosan 116 SIM kártya jut, és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint a kártyák száma lassan csökken. Ennek hátterében a nehéz gazdasági helyzet mellett az áll, hogy a szolgáltatók a statisztikákat igyekeznek megtisztítani a nem használt, inaktív előfizetésektől. Alacsony az ügyfelek szolgáltatóváltási hajlandósága is, az elmúlt években a három már működő szereplő piaci részesedése gyakorlatilag bebetonozódott: a hangpiacon a T-Mobile júliusban közel 46 százalékos részesedéssel állt az első helyen, a Telenor 31,32 százalékkal volt második, míg a harmadik Vodafone piacrésze 22,82 százalék volt. A status quót a negyedik, állami mobilszolgáltató második félévre várt piacra lépése kavarhatja fel.
A Virgin Mobile regionális leányvállalatát levélben megkérdeztük a magyarországi terveikről, de hírünk megjelenéséig nem kaptunk választ.
Friss (13:20): befutott a Virgin Mobile rövid válasza. Ebben a cég regionális leányvállalatának marketingigazgatója megerősítette: a varsói sajtótájékoztatón a vezérigazgató valóban beszélt arról, hogy – többek között – a magyarországi piac iránt is érdeklődik a társaság. „A terveinkkel kapcsolatban további részletekkel azonban egyelőre nem szolgálhatok” – írta lapunknak küldött válaszában.