Magyarországon is egyre sikeresebb a keresőmarketing


Az online reklám és a keresőmarketing az internetes gazdaság egyik húzóágazata már nálunk is – adja hírül az ETARGET közleménye. A legfejlettebb piacon, az Egyesült Államokban, az internetes marketingpiac közel felét teszi ki a keresőmarketing útján történő hirdetés, s hazánkban is egyértelműen megfigyelhető ez a tendencia, igaz ez az arány jóval kisebb, még akkor is, ha 2006-ban minden eddiginél nagyobb mértékben nőtt a piac mérete.

2006-ban a listaáras adatok szerint a vállalkozások 540,78 milliárd forintot költöttek reklámokra, melyből a Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) adatai szerint az online reklámpiac 5,1 milliárd forintos volt, s ez 70 százalékkal több az előző évben erre fordított összegnél. A rendkívül magas növekedésben valószínűleg kulcstényező (a németországi futball-világbajnokság mellett) az országgyűlési választásokhoz kapcsolódó politikai kampány.

Magyarországon az online reklám – és így a keresőmarketing is – még gyerekcipőben jár az Egyesült Államokhoz képest, ám egyre többen fedezik fel az ebben a marketingeszközben rejlő hatalmas lehetőségeket. A piac felépítése itthon eleve kettős: A hazai piacon – tévesen – gyakran csak a keresők felületein megjelenő hirdetéseket veszik bele a keresőhirdetés fogalmába, így a keresőmarketing két nagy ágával, a keresőoptimalizálással és a keresőhirdetéssel foglalkozó vállalatok elkülönülnek egymástól.

Magyarországon a legnagyobb keresőhirdetési rendszerek az ETARGET és a Google, majd az OK, a Kurzor és a CT Network következik. Az említett cégek éves összes árbevétele a magyarországi ügyfelek után, listaáron, hozzávetőlegesen nettó 410–490 millió forintra becsülhető a tavalyi évben – vélekedik Kálmán Tamás az ETARGET magyarországi vezetője.

A hagyományos marketingeszközök mellett ugyanakkor figyelemre méltó sebességgel fejlődnek az egyéb online eszközök is, tehát a keresőmarketing is. A reklámpiac elaprózódásával több kisebb márka is versenybe tud szállni egy esetleges alacsonyabb marketingbüdzsével. A keresőmarketing lehetőséget nyújt ezeknek a kisebb vállalkozásoknak is, hiszen a PPC-rendszerrel (Pay Per Click) a valós eredmény, a kattintások után fizet a hirdető. Az Egyesült Államokban a kis- és középvállalatok mellett a nagy, multinacionális vállalatok is alkalmazzák ezt az igen hatékony és könnyen nyomon követhető módszert.

A 2007-es esztendő várhatóan mind nemzetközi, mind hazai szinten folyamatos bővülést hoz majd. Elsősorban a hagyományos médiumoknak kell felkészülniük erre a változásra, mivel az online reklám térhódításával nagy pénzektől eshetnek el. Kutatások szerint hazánkban este, a televíziós főműsoridőben (19 és 21 óra között) a legaktívabbak a netezők, tehát akkor töltik böngészéssel az idejüket, amikor a legnagyobb érdeklődésre számot tartó műsorok kerülnek adásba. Magyarországon ugyan lassíthatják az idei növekedés ütemét a 2006-ban meghozott megszorító kormányzati intézkedések, a szektor növekedését azonban legfeljebb lelassíthatják ezek a kedvezőtlen körülmények, a fejlődés ívét megtörni azonban valószínűleg nem fogják.

Azóta történt