Megállíthatatlan a szoftvercégek konszolidációja

Szakmabeliektől kezdve részvényeseken át a tengerentúli és az európai versenyhatóságokig sokan nézik rossz szemmel az Oracle ellenséges felvásárlási kísérletét a PeopleSofttal szemben, pedig emögött pusztán gazdasági racionalitás van, semmi más – állítják a Financial Times által megkérdezett elemzők. Nincs másról szó, mint a világ szoftveriparának gyors konszolidálódásáról. Csak 2004 első három hónapjában 342 vállalatközi megállapodás született (5,2 milliárd dollár értékben) az ágazatban – jelentette a Bloomberg –, ami nagy ugrás ahhoz képest, hogy a 2000. év során összesen 163 jött létre. A folyamatot három körülmény mozgatja: az informatikai megoldásokra fordított vállalati kiadások növekedési üteme csökken, ezért a cégek igyekeznek megállapodni bevált informatikai szállítóik mellett, és ahelyett hogy teljesen új termékeket vásárolnak, inkább befektetéseik értékének megőrzésére törekednek, meglévő rendszereiket fejlesztgetik tovább. Mindezek következtében a szoftvercégeknek kulcsfontosságúvá vált, hogy megőrizzék, megszerezzék a telepített rendszerek feletti ellenőrzést.

Manapság nem a gyors innováció a szoftverértékesítés kulcsa, hanem a bővíthető programrendszerek kialakítása, mert ezzel lehet megfelelően széles ügyfélbázist szerezni. A Bain & Company piackutató értékelése szerint kétféle szoftvervállalkozás csinálhat profitot: egy adott termékkategória egyértelmű piacvezetői, illetve azok, amelyek évente több mint egymilliárd dollár bevételt lehetővé tevő kínálati palettával és ügyfélkörrel rendelkeznek. Ahogy a konszolidáció egyre gyorsul, szakértők szerint a mai független szoftverfejlesztők több mint fele öt éven belül eltűnik a színről – vagy felvásárolják őket, vagy egyszerűen véglegesen lemaradnak a versenyben. Az iparág legnagyobb halai – a Microsoft, az Oracle, az IBM, a Cisco, az SAP stb. – tucatnyi jelentős súlyú versenytársukat fogják lenyelni. A közepes szoftverrendszerek átalakulásával néhány nagy szoftverplatform marad talpon, mert ezek lesznek képesek elegendő jövedelmet generálni a túléléshez.

Ilyen mozgalmas időkben minden cégvezetőnek el kell gondolkodnia azon, hogy a megszokott termékfejlesztés mellett még mivel növelheti vállalkozása erejét. 2003-ban csak minden harmadik szoftverfejlesztő produkált profitot, ami a másik kettőt természetes felvásárlási célponttá teszi. Eközben az új licencek értékesítése nem nyújt megfelelő növekedési lehetőséget – következésképpen sokan gondolják úgy, hogy meg kellene szerezniük valamely versenytársuk telepített szoftverbázisát. További figyelembe veendő körülmény, hogy ma már nem a legfrissebb újdonságok érdeklik a vásárlókat – mint a .com-boom idején –, amelyek hibáit saját tapasztalataikból kellett megismerniük, hanem olyan rendszerre vágynak, amely egyszerű és megbízható. Ennek megfelelően végleg leáldozott az egyedi megoldások korszaka, eltűnnek az önálló programok, helyüket átveszik az – egyedi igények szerint beállítható – szoftvercsomagok. Ez a folyamat azzal jár, hogy azok a kisebb vállalkozások, amelyek kitalálnak valami újdonságot, előbb-utóbb a fejlesztéseket saját termékpalettájukba integrálni akaró nagyobbak karmai közé kerülnek.

Egy szóval minden abba az irányba mutat, hogy a szoftveripar a mainál kevesebb, ám nagyobb játékosok terepe lesz. "Ahogy megszületett a győztes mindent visz típusú megoldás a mainframe-ek (nagyszámítógépek) és az asztali számítástechnika területén, ugyanúgy létrejön a domináns szereplő a vállalati szoftverek technológiájában is" – állítja Larry Ellison, az Oracle feje.

Azóta történt

Előzmények