A Beats lehet az Apple eddigi legdrágább akvizíciója

Először a The Financial Times, később pedig több másik neves üzleti lap is megírta belsős, az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva, hogy az Apple 3,2 milliárd dollárért szándékozik megvenni a Beats Electronics, fül- és fejhallgatókat gyártó, valamint a Beats Music streaming zeneszolgáltatást üzemeltető céget. A lapértesülések szerint a felek nagyon közel állnak a megegyezéshez, és akár már jövő héten bejelenthetik az üzletet, bár jelenleg még arra is van esély, hogy az egészből semmi sem lesz.

A Beats 2008-ban jött létre, alapítói a zeneipari mágnás Jimmy Iovine és a zenész Dr. Dre. A 2014-ig csak fül- és fejhallgatókban utazó cégben a HTC 300 millió dollárért 50,1 százalékos részesedést szerzett annak reményében, hogy az akkor már elég ismert és főleg a fiatalok körében népszerű kiegészítőkkel saját eladásait is fokozni tudja. A tajvani telefongyártó számítása azonban nem jött be, és a Beats 2012 nyarán először 25 százalékot, majd tavaly a fennmaradó tulajdonrészt is visszavásárolta, összesen 415 millió dollárért, úgyhogy a HTC legalább nem veszteséggel zárta a kísérletet. Még ugyanebben az évben 500 millió dollár tőkét vontak be külső befektetőktől, ami az akkori becslések szerint nagyjából 1 milliárdra tette a cég értékét.

Mivel a Beats nem tőzsdén jegyzett részvénytársaság, üzleti eredményeikről csak elemzői becslések vannak. Ezek szerint 2013-ban 1,5 milliárd dollár körüli forgalmat bonyolíthatott a Beats, melynek az eszközök és a zeneszolgáltatás közötti megoszlásáról még ennyi információ sem áll rendelkezésre. Továbbra is elemzői becslésekre hagyatkozva az idén januárban elindított Beats Musicnak jelenleg 200 000 előfizetője lehet, de van egyéni (havi 10 dolláros) és családi (5 főre havi 15 dolláros) konstrukció is, ráadásul egy élő, az AT&T-vel kötött kampány keretében a szolgáltató ügyfelei 3 hónapig ingyen hozzáférést kaphatnak. Az előfizetői bázis tehát jelentősen elmarad a Spotify 10 millióra rúgó, fizetős tábora mellett, és kérdéses, hogy a zeneszolgáltatás egyáltalán nyereséges-e, hiszen a Spotify még ennyi előfizető mellett is több tízmillió eurós veszteséget termel.

A 3,2 milliárdos vételár szokatlanul magas összeg az Apple-től, a vállalat ugyanis maximum néhány százmillió dollárt költött egy-egy akvizícióra. Ráadásul a Beats megszerzésének miértje sem tiszta egyelőre, mert az Apple általában valamilyen, általa addig nem birtokolt technológia, vagy esetleg a képzett és tapasztalt mérnöki gárda miatt szokott bekebelezni kisebb, de ígéretes cégeket. Az iTunes áruház miatt amúgy is szinte a világ összes jelentősebb kiadójával már amúgy is együttműködő vállalat a tavaly elindított, eddig nem túl sikeres iTunes Radio és iTunes Match szolgáltatásokat ötvözve és továbbfejlesztve saját kútfőből is előállhatna egy versenyképes streaming zeneszolgáltatással. A fül- és fejhallgatók értékesítése pedig nem tűnik akkora bevételi forrásnak, amiért érdemes lenne ennyit fizetni, bár az is igaz, hogy a Beats modelljei jól illenének az Apple többnyire magas árréssel értékesített, prémium kategóriásként definiált termékei közé.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények