Átvállalják-e a szolgáltatók a telefonadót?

A kormány ma bejelentett, már a nyártól bevezetendő, röviden csak mobiladóként emlegetett, ám valójában „távközlési szolgáltatási adó” névre hallgató új terhéről a Széll Kálmán Terv 2.0-s változata még csak nagyon általánosan beszél, a részletekről még szinte semmit sem tudni, hiszen csak ennyi szerepel a szövegben: „Az adó általánosan minden megkezdett perc és elküldött SMS/MMS után 2 forint”.

Több kérdés is felmerült a dodonai szöveg kapcsán, ezeket feltettük a szolgáltatóknak, ám – bár múlt héten képviselőik jelen voltak egy, az adóval kapcsolatos egyeztetésen – mindannyian elzárkóztak attól, hogy kommentálják a történteket, illetve válaszoljanak az alábbiakban felsorolt kérdésekre. Ez véleményünk szerint arra utal, hogy valójában mindkét oldalt felkészületlenül érte az új adónem: a kormányzatnál nem volt idő a részletek kidolgozására, a szolgáltatók pedig, mivel nem igazán tudták, mire számíthatnak, még csak most gondolják át, hogy milyen, érdekeiket védő lépésekkel reagálhatnak az adóra.

Vezetékes? 0-s percdíj?

Az egyik tisztázandó, hogy a „mobiladó” vonatkozik-e a vezetékes hívásokra. Maga a tágabb megnevezés is arra utal, hogy igen, és ezt nem hivatalosan az egyik iparági forrásunk is megerősítette érdeklődésünkre.

A másik igen komoly kérdés, hogy mi lesz a kedvezményes, ingyenes hívásokkal, ezekből nagyon sokféle van: a leggyakoribb a flottás előfizetésnél kedvezményként felajánlott 0 forintos percdíj a flottán belül, de ide tartoznak az egyes csomagokban szereplő ingyenesen hívható számok és felajánlott x percnyi ingyenesség is, de ugyancsak érintettek az internetcsomagokban szereplő előfizetések, ahol a hálózaton belül ingyenes a hívás.

Ez utóbbi problémával, az ingyenes számokkal és a 0-s percdíjakkal kapcsolatban egy iparági forrásunk úgy véli, könnyen lehetséges, hogy egyfajta verseny indul meg majd a szolgáltatók között, hogy ki az, aki „benyeli” az adót, vagyis nem terheli rá a fogyasztókra, esetleg részben vállalja át. De egyes esetekben más megoldás is elképzelhető, például az egyes csomagokban a szolgáltató az ingyenesen lebeszélhető percek számát az adó mértékével csökkenti – de ezek még csak találgatások. Az azonban nagyon valószínű, hogy a fogyasztók így is, úgy is megfizetik az adót, mert ha a szolgáltatók marketingokokból át is vállalnák például az ingyenes hívásokra eső kétforintokat, valahol máshol nyilvánvalóan úgy emelnének, hogy megtérüljön mindez.

Habár a 2 Ft fix díj csak „általánosan” érvényes a tervezet szerint, de azért, csak szemelgetve, megnéztük a szolgáltatók jelenleg érvényes ajánlatait, hogy pontosan mekkora mértékű költségnövekedést is okoz ez a fogyasztók számára. A pontos kalkulációra még várni kell, a KSH adatai szerint tavaly összesen 17,86 milliárd percet telefonáltak a magyar fogyasztók, valószínűleg ez lehetett a kormányzati kalkuláció alapja:

ksh
Nagyításhoz klikk! a képre

A Vodafone legolcsóbb havidíjú Matrix csomagjában a percdíj és az sms 35 Ft, így az új adó 6,25 százalékos emelést jelent:

vodafone
Nagyításhoz klikk! a képre

A Telenor Alaptarifa csomagjai közül a legolcsóbb havidíjúnál a percdíj 39 Ft, az sms 38 Ft, az emelkedés kb. 5,26 százalék:

telenor
Nagyításhoz klikk! a képre

A T-Mobile Like díjcsomagjánál a hálózaton belüli hívás 15 Ft, hálózaton kívül 25 Ft percenként, az sms ugyanennyi, így itt az emelkedés 13,3, illetve 8 százalékos:

t-mobile
Nagyításhoz klikk! a képre

Azóta történt

Előzmények