A cégek tegnap jelentették be, hogy a következő öt évben a Mozilla böngészőjében, a Firefox asztali változatában az Egyesült Államok felhasználói számára már nem a Google lesz az alapértelmezett kereső, hanem egy új szerződés értelmében az öt évvel ezelőtt a Microsofttal tízéves támogatási szerződést kötő Yahoo!. A változást mindenképp pikánssá teszi, hogy a Yahoo! ambiciózus vezetője az a Marissa Mayer, a Google-tól érkezett két éve a vállalathoz.
A váltás decemberben történik meg, és a megállapodás értelmében a Yahoo! új felhasználói felületet készített, illetve támogatja a nyomkövetés tiltását (Do Not Track funkció). A szerződés részleteit egyébként nem ismertették.
A változtatás okát akár egyetlen mondatban is össze lehetne foglalni: habár a Mozilla bevételeinek döntő részét a Google biztosította 2004 óta, a három éve megújított szerződés idén lejárt, és a Google valószínűleg a saját böngésző, a Chrome preferálása miatt most már nem akarja tovább támogatni az egyik versenytársat. A valaha szebb napokat látott, a net hőskorában piacvezető Yahoo! viszont jól járhat a világszerte népszerű Firefox partnerségével.
Mitchell Baker, a Mozilla vezetője persze nem erre hivatkozott a bejelentéskor, hanem arra, hogy az újra feltörekvő Yahoo! nyitott az innovációra, és a váltás egyébként is illik a cég koncepciójába, mely szerint globális szinten rugalmasan kötnek támogatási szerződéseket: pl. Oroszországban (mostantól újra) a Yandex (Jandeksz), Kínában pedig a Baidu (Pajtu) az alapértelmezett kereső. A világ többi részén egyelőre a Google marad az alapértelmezett, de a hivatalos blog szerint lehetnek helyek, ahol ez a helyzet még megváltozhat.
A Google egyelőre nem kommentálta a bejelentést.