Munkaerőimport Európából Indiába

Egy indiai outsourcer Európából importál angolul jól beszélő, könnyen betanítható munkaerőt call centerébe, indiai bérért.

Teljesen megszokott látvány az indiai nagyvárosok irodáiban, hogy egymás mögötti hosszú sorokban fiatal emberek ülnek a lapos számítógép-képernyők előtt, fejükön fejhallgató és mikrofon, és intézik valamilyen külföldi megrendelő ügyfélszolgálati ügyeit. Ha csak ezt nézzük, nincs is semmi különbség a Tecnovate eSolutions Delhiben működő irodái és más cégek hasonló helységei között. Ha azonban jobban odafigyelünk, akkor az enyhén csokibarna arcok között meglepő módon igen sok fehér ábrázatot fedezhetünk fel: svájci, svéd, francia, német vagy más európai országból származó munkatársak foglalják el a munkahelyek jelentős részét. Ahelyett, hogy egyszerűen csak a munkahelyeket importálná Indiába, a Tecnovate ennél továbblépett eggyel: importálja a munkaerőt is, olyan fiatalokat, akik hajlandóak az indiai bérekért dolgozni – tudósított a The Economist.

Miként lehetséges ez annak tükrében, hogy a harmadik világban megvalósuló erőforrás-kihelyezés lényege azon alapul, hogy ezekben az országokban az európai és amerikai fizetésekkel összevetve végletesen alacsonyak a bérek? A válasz leginkább a kalandkeresésben található meg: a Tecnovate vezetői rájöttek, hogy sok európai fiatal szívesen eltölt egy évet vagy többet Indiában, mivel érdekesnek, izgalmasnak találja ezt. E felfedezés nyomán 950 alkalmazottjának tizede az öreg kontinensről érkezik.

A Tecnovate terjeszkedni akar: bár jelenleg még az ebookersnek végzett munka adja a tevékenysége 90 százalékát, már van négy további megrendelője is. A cég sok konkurense irigykedve figyeli a Technovate fehér munkavállalóit, és arra készül, hogy egy napon saját háza táján is meghonosítja az európaiak alkalmazását indiai bérért.

A 2001-ben alapított cég egyébként az európai szinten tevékenykedő, londoni székhelyű ebookers online utazási iroda informatikai háttértevékenységét (back-office) végzi outsourcing keretében. Az európai munkavállalók bevonásának alapötletét az a probléma adta, hogy az indiaiak között nehéz minden szempontból megfelelő munkatársakat találni. Amelyikük beszéli az angolt, az vagy alulképzett, vagy nem akar ügyfélszolgálatos munkát végezni, amelyikük nem, az meg nem alkalmas a munkára. Adódott, hogy külföldieket kell hozni, a kérdés már csak az volt, hogyan. Az európaiaknak az alacsony fizetés mellé szállást adnak, betanítják őket – így ők a távolból dolgozhatnak saját hazájuk piacára.

Egy ifjú svéd hölgy elmondása szerint nem érzi rosszabbul magát indiai munkahelyén, mint ahogyan az otthonin érezte. Néhány dolgozó a "kiruccanás" után az ebookers európai irodáiban helyezkedik el, mások beleszeretnek Indiába vagy egy indiaiba, és maradnak, megint mások nem bírnak honvágyukkal, és gyorsan kilépnek, végül sok egyetemistának a kaland kitérőt jelent tanulmányai közepette. Mindez nem jár azzal, hogy a Tecnovate-nál nagyobb lenne a fluktuáció, mint más call centeres cégeknél, sőt az iparági átlagot jelentő évi 35-40 százaléknak csak a felét kénytelenek elviselni. A cégvezetés szerint ez főként a külföldieknek köszönhető: háromnegyedük nő, akik jelenléte izgalmassá teszi az irodák látványvilágát.

Azóta történt

Előzmények