Nagy buli lesz rövidesen a mobilreklám

Sylvester Nóra

(Tudósítás) Egy tegnapi budapesti rendezvényen (II. Magyarországi Mobil Konferencia) a mobiltelefonon keresztül történő reklámozás hazai helyzetét vitatták meg a reklámpiac jelentős szereplői. Magyarországon még meglehetősen gyerekcipőben jár ez a nagy kreativitást igénylő reklámmódszer, de az online megoldásokat kedvelő ügynökségek boszorkánykonyháiban már kész tervek és módszerek sorakoznak a miniképernyők meghódítására. A robbanást jelzi, hogy az elmúlt öt évben megtízszereződött a mobilmarketing súlya – a mobiltechnológiák fejlődése egyre komolyabb szeletet biztosít a reklámtortából a tartalomszolgáltatóvá is váló mobilkészülékeknek.

A konferencián előadást tartott Sylvester Nóra a Nemzeti Hírközlési Hivatal (NHH) informatikai szabályozási igazgatója is, aki a témakörrel összefüggő szabályozási és hatósági gyakorlatról adott tájékoztatást. Az NHH eltökélt abban, hogy megakadályozza a spamek elterjedését a mobiltelefonokon, ehhez a törvények már most is megfelelő jogi hátteret biztosítanak: reklámot csak az előfizető előzetes hozzájárulása után lehet küldeni, s már egyetlen kéretlen sms-hirdetés is spamnek minősül! A szabályok be nem tartásáért pedig nem csak a reklám kibocsátóját lehet büntetni, hanem például a mobilszolgáltató is felelőséggel tartozik bizonyos esetekben a hálózatán megjelenő spamforgalomért. Ez a csata – kellő szigorral és összefogással – talán még megnyerhető a gátlástalan spamgyárak ellenében, hiszen jelenleg még csak mintegy 5-6 százalékos részarányt képviselnek a mobiltelefonokra érkező spamek a világ összes kéretlen levélforgalmában.

Az előadó, hogy bizonyítsa a hatóság eltökéltségét, elmondta, hogy már folyamatban van az első, bluetoothos mobilreklámmal kapcsolatos eljárás hazánkban, ahol rövidesen iránymutató határozatra lehet számítani. Az állampolgári bejelentésre indult eljárás során arra keresnek választ, hogy spamnek minősül-e az ily módon „átadott” reklám. A hivatal illetékese nem árult el részleteket az ügyről, arra hivatkozva, hogy folyamatban lévő eljárásról van szó. A döntés mindenesetre jelentősen befolyásolhatja a magyar mobilreklám-piac fejlődését is.
Persze nem csak nálunk folyik a jogértelmezés a különböző technológiák kapcsán. Nemrég a Mobilaréna adott hírt a britek hasonló dilemájáról, ahol úgy tűnik, hogy a spammereknek kedvezett az angol Informatikai Biztosok Tanácsa, amikor kihirdette állásfoglalását: a Bluetooth hálózatok és azok biztonságának felügyelete nem tartoznak a testület hatáskörébe, tehát a Bluetooth mikrohálózatokon érkező kéretlen tartalmak és reklámok elleni küzdelem nem az ő feladatuk; az így érkező üzenetek nem tekinthetők a hagyományos hálózatokon érkező SMS, MMS és e-mail tartalmakkal azonosnak. Az informatikai biztosok döntése szerint e hálózatokon nem alkalmazhatók a hatályos adatvédelmi előírások sem.
Az igazság kedvéért azonban tegyük rögtön hozzá: a határozat még ott sem jogerős.

Azóta történt

Előzmények